دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

نوادگان شعبان بی مخ!‏ سعید جمالی *مصدق روحت شاد روحت م-ت اخلاقی

۴۲ نظر:

ناشناس گفت...

آقای اخلاقی،
متاسفانه شما علیرغم بریدن از ارتجاع مجاهدین کماکان اسیر چپ مرتجع و عقب‌مانده ایران هستید
شما بدون هیچ سندی بک شعار را ساخته استعمار-ارتجاع قلمداد کردید. لطفآ سند خود را ارائه کنید
شما نوشته خود را با مطالبی از اینترنت شروع کردید و بعد بدرستی گفتید اینترنت “طوفانی از اطلاعات غلط و درست” است. آیا شروع نوشته شما اطلاعات غلط یا درست بود؟
براستی استعمار در قرن بیست‌ویکم چه خصوصیاتی دارد؟
لطفآ نوشته‌های علمی و نه شعاری امثال آقایان میلانی و یغمایی را به دقت بخونید.
و زندگی در غرب را فرصتی برای نهادینه کردن لیبرال دمکراسی غرب در افکار ایرانیان در راه مبارزه با بزرگترین دشمن ما (الله، قرآن) بشمارید
در ضمن نهادهای مدرن دولتی در ۱۵ سال دیکتاتوری رضا شاه وارد ایران شد. تاریخ را باید بیرحمانه و با سند نقد کرد
رضا م

ناشناس گفت...

تضاداصلی جمهوری اسلامی است و شعارعلیه شیخ و شاه دست ساز حکومت است درزمانی که شاه وجودندارد نفع ان را شیخ میبرد. میتوانیم مستقلا درباره مرحوم دکترمصدق بعنوان بهدحق قهرمان ملی علیه استعمار روشنگری کنیم .
رضا پهلوی اگرچه جنم و جربزه ندارد اما بهرحال دموکرات است و پدرش دموکرات نبود .
یادمان باشد دشمن اصلی تمامیت جمهوری اسلامی است. امروز نه شاه زنده است ونه مصدق اگرچه هیچ انسانی ازخطا متمایز نیست .
موفق باشید اقای اخلاقی .

طاهر شوشی گفت...

یبابا ول کنید شاه بد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دریچه زرد گفت...

دوستان به موازین کامنت گذاری توجه کنید. هجده کامنت که با دشنام و کلمات توهین آمیز همراه بود منتشر نشد و به سطل زباله انداخته شد. با تشکر
وبگاه دریچه پذیرای نظرات با نام حقیقی یا نام مستعار است بنابر این:
کامنتها در صورت
*بدون نام حقیقی یا مستعار داشتن
*توهین به اشخاص
*افشای مسائل خصوصی زندگی اجتماعی، و شخصی دیگران
*تهمت زدن بدون مدرک و سند
*توهین به ملیتها
*توهین به اعتقادات مذهبی دیگران
* بکار بردن کلمات رکیک
* بی ارتباط بودن کامنت با موضوع
منتشر نخواهد شد
طبعا میتوانید بدون تهمت و توهین و تحقیر و در ارتباط با موضوع با زبانی روشن و رادیکال و بی تعارف به نقد و بررسی بپردازید
با تشکر
دریچه زرد

م ت اخلاقی گفت...

با درود بر شما آقای رضا م و خانم یا آقای ناشناس،
اولا من هیچ گرایشی به چپ اگر منظورتان کمونیست است ندارم،چرا که اولا شخصا جهان را بی هدف و ماده خلص نمی بینم و بر آن شعوری می بینم، ثانیا این اندیشه چپ باز اگر منظورتان کمونیست است باز یک اندیشه وارداتی است که البته در کشور ما با مذهب اسلام مخلوط شده یعنی حداقل از فرهنگ اسلامی تاثیر پذیرفته. اما در رابطه با آقای پهلوی، ایشان اولا هیچگاه جدای از رابطه خونی رژیم سلطنتی شاه را نه به انتقاد کشیده ،بلکه از آن دفاع می کند و این به برکت جنایت بی مانند رژیم اسلامی است. و آقای رضا پهلوی چه آزمایش عملی در رابطه با آزادی و دمکراسی پس داده که بشود به او اعتماد کرد ؟
بنظرم بهترین نقطه آزمایش پس دادن ایشان در تئوری و نه در عمل حداقل این بود که رژیم محمد رضا شاه را به نقد می کشید تا بشود به ایشان اعتماد تئوری کرد. در این جهنم خمینی هرکس با هر اندیشه ای که دم از آزادی و ...بزند خیلی به مذاق سیاسی شیرین می آید و این تهدید و ریسک بزرگی است و نقطه خطر همینجاست.ضمنا آقای رضا پهلوی چه آزمایش عملی پس داده ؟
این کاملا روشن است که هر کس که یک فاز از رژیم پس مانده خمینی بالاتر باشد در کنار آن مترقی است. این کاملا روشن است که اگر بین رژیم خمینی و سلطنت محمد رضا شاه پهلوی مجبور به انتخاب باشم،حتما با کله رژیم سلطنتی محمد رضا شاه را انتخاب می کنم.
ضمنا می گویند درخت را از میوه اش باید شناخت، برخورد منطقی با هواداران آقای رضا پهلوی پاسخشان چیزی نیست جز فخر فروشی و توهین و برخی جاها که دستشان باز باشد سرکوب.
و در آخر هم شاید این تحلیل و نظر من در رابطه با شخص آقای رضا پهلوی اشتباه باشد و ایشان واقعا در دنیای عمل پایبند و مجری حرفهایش باشد که امیدوارم چنین باشد و اشتباه از طرف من.اگر هم کلمات یا جملات زشتی در نوشته ام بوده که توهینی به آقای رضا پهلوی و یا هوادارانشان بوده پوزش میخواهم ،چرا که معتقدم توهین و مارک زدن مسئله و مشکلی را حل نمی کند.
بهرجهت از نظر و پندتان سپاسگزارم،هم از شما آقای رضا م و خانم یا آقای ناشناس.
با امید به سرنگونی رژیم پس مانده خمینی(اسلامی) و برقراری سیستمی که ایران و ایرانی در آن هم به عزت مادی برسند و هم عزت معنوی، این سیستم سلطنتی باشد یا جمهوری و یا هرچیز دیگری،مهم محتوا است و نه شکل و نام.

م ت اخلاقی گفت...

و سخنی کوتاه،
مسئول بزرگوار سایت دریچه اشاره کرده اند که ۱۸ کامنت به دلیل دشنام و کلمات توهین آمیز حذف و روانه سطل زباله شد که ای کاش نشر داده می شد تا فرهنگ و شیوه تنظیم چنین دیدگاهی بیشتر در معرض نمایش گذاشته شود. یعنی تا الان ۲۱ تظر یا برخورد با این نوشته شده که ۱۸ کمنت غیر قابل انتشار بوده، خود آمارگیری کنید که اگر چنین اندیشه ای با این جمع هوادار حاکم شود چه خواهد شد ؟
آیا ذره ای آزادی و دمکراسی می توان در آن مشاهده کرد ؟
بحث ۳ یا ۴ کمتت نیست، در بین ۲۱ نظر( ۳ نظر حرف حساب) و مابقی دشنام و توهین یعنی بیش از ۸۹٪ سرکوب و خفقان .
اگر چنین اندیشه ای با چنین هوادارانی حاکم شود بدون شک یا دهان ها خرد خواهد شد و یا دوخته.

farah irani گفت...

hata haman shban bi mok ham sharaf dasht beh mola va shomahi keh invazo dost kardin va hameh farar kardin omidvaram dobareh saltanat bar gardeh va in mamlket njat yabeh

دریچه زرد گفت...

آقای اخلاقی گرامی. برخی کامنتها به دلیل دشنامهای چارواداری واقعا قابل انتشار نیست ولی اگر شما میخواهید از این پس ضوابط دریچه را نادیده گرفته در رابطه با کامنتهای مربوط به نوشتهشما منتشر میشود ولی کامنتهای دشنامهای ناموسی و فحش به رفتگان که بنظر میرسد بیشتر از طرف عوامل رژیم باشد تا اهل سلطنت منتشر نخواهد شد. درود بر شما

م ت اخلاقی گفت...

با درود بر شما مسئول روشنگر سایت دریچه.
من به شما ایراد و اشکالی نگرفته‌ام و ندارم که چرا نشر نداده اید ،این اوج تربیت و ادب و شخصیت شماست که چنین فحاشیهایی را نشر نداده اید.
و ضمنا با تمام وجود به ضوابط دریچه احترام می گذارم و از فرهنگ فحاشی و پرخاش شدیدا بیزارم.
وقتی گفتم ای کاش یعنی آرزویم اینست که چنین فرهنگی در سطح عام افشا و درش گل گرفته شود.
با سپاس از شما مسئول بزرگوار سایت دریچه.

ناشناس گفت...

اینکه واقعیتهای تاریخی را بدانیم خیلی خوبه ولی درچه موقع؟ وقتی بچه درحال افتادن از بام است ایا باید بدون توجه به نجات بچه درباره مثلا پرتقال صحبت کرد؟
فعلا حمله به خانواده پهلوی را واگذارکنید به رژیم و مجاهدین و توده ای ها و اکثریتی ها و مدعیان سلطنت طلب و امثال امیدنادان ها .
شما درباره جنایات رژیم و افشای ایده الوژی اخوند بگویید .
مجیدجان

پهلوون حسن نعلبند گفت...

اقایون و خانوما نگرون نباشن مردم ایرون ما تو طویله بزرگ نشدن ملت یا نابود میشه یا اگه از زیر بار این ملاها بیاد بیرون هیچ شاهی نمیتونه سوارش بشه تموم شد و گاب خور بابا سلطنت طلب اگه فک میکنم میتونه با فوش خار مادر جلو بره کور خونده اینا اگه فوش میدن چرا وقتی او شاه بیچاره تنها شده بود همه فرار کردن حالا تو غربت کرکری میخونن مالیدین بابا اخلاقتون خوب کنین ایشالاه ملت که آخوندارو زد شمام میتونی برا خودتون سلطنت داشته باشین

ناشناس گفت...

اینده فقط و فقط از آن مجاهدین خلق است با یکصد هزار شهید و هزاران اسیر. درود بر مجاهدین یاور آزادی و دین
دوستدار مجاهدین خلق ایران

ناشناس گفت...

همین الانشم حال و اینده دردست مجاهدین است منتهی در اشرف ۳ !
رهبر مادام العمر که دارن
ربیس جمهور مادام العمر که دارن
پاچه خوار مادام العمر که دارن
اسلام که دارن
جمهوری اسلامی هم که دارن با یه لغز دموکراتیک
با ۵۰۰۰ کیلومترفاصله که بقول خامنه ای در قیام هم که شرکت میکنن و اصلا رهبرقیامن !
دیگه چجوری باید اینده مال اونا باشه ؟
تنها و یگانه الترناتیو هم که هستن !
مجیدجان

ناشناس گفت...

تو ۱۵۰ شهر شعارعلیه تمامیت رژیم داده شد یکیش مذهبی و دینی و به نفع مجاهدین نبود !!! این بابا میگه اینده ازان مجاهدین است !!! شیشه زدی برادر ؟؟؟
ممد

ناشناس گفت...

آیا دقت کردین از موقعی که رضاپهلوی طی نامه ای خامنه ای را بزدل و بیت وی را فرقه تبهکار خطاب کرده حمله به رضاپهلوی افزایش داشته ؟
البته منظور خاصی به اقای اخلاقی ندارم چون ایشان قطعا زجرکشیده تست اما توجه داشته باشیم که فرصت طلبان و مشکوکین و لابی بازها در کمینند .
تضاد اصلی( تمامیت جمهوری اسلامی) را گم نگنیم
.

مجیدجان

ناشناس گفت...

اصلن شما فرض کن رژیم برود و رضا پهلوی بیاید آیا واقعا بده ؟ ایا حاضر نبستی یک حلبی زنگ زده قرون وسطی را با یک قطعه شمش نقره عوض کنی؟ ( نمیگم طلا بلکه میگم نقره ) اصلن فرضدکن حکومت ایده ال شما طلاس ایا حاضر نیستی نقره بیاد و حلبی برود ؟
اگر شما نمیتونی به طلا برسی عقل و منطق و خرد حکم میکنه که نقره را انتخاب و حللی زنگزده قرون وسطی را به سطل زباله اندازی .
افتاد؟
مجیدجان

م- ت اخلاقی گفت...

با درود به همه خوانندگان نوشتار " مصدق روحت شاد روحت شاد"

دوستانی به اینجانب اطلاع دادند که امروز 27 نوامبر 2019 نوشتار اینجانب یعنی "مصدق روحت شاد روحت شاد" بر روی سایتی به اسم "tipf" به آدرس انترنتی:

http://tipf.info/mocadeg,rohaz,shad,nash.htm


بهمراه عکسی(با یک جمله در پائین عکس) در اول مطلب وبا جمله عربی """الجماهير الغاصبة المطالبة لاعادة مصدق بعد ان عزله الشاه"" در آخر مطلب نشر داده شده.

اینجانب م- ت اخلاقی نگارنده مطلب اعلام می کنم که آنچه از عکس و جمله عربی به این مطلب اظافه شده از آن من نیست و احتمالا توسط سایت مربوطه اشتباها اظافه شده.

لذا از مسئول محترم سایت tipf درخواست دارم که اگر قصد نشر مطلب اینجانب را دارد،لطف کرده به همان شکلی که در 3 سایت مسئول "دریچه، پژواک و میهن تی وی " نشر داده شده آنرا کپی وباز نشر کند .

با سپاس از درک مسئول سایت tipf

شعبون با مخ گفت...

آقا اینا بخدا با این کارهاون هم آبروی سلطنتو بردن هم آبروی زنده یاد شعبان بی مخ رو شعبون خیلی مودب تر از اینا بود اینقدر بی تربیت نبود

​مسعودعالمزاده/​پاريس گفت...

۷ آذر ۲۵۷۸ ايرانى ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹ مسعودعالمزاده/ ​پاريس

جناب نی ناش ناشناس دوستدار دارودسته رجوی

برو اینارو به اونایی بگوکه تو کودکستانن،نه اونایی که توخط اول و دوم،زیرآتش وشکنجه بودن.
از کی تاحالا معیار درستی یک خط سیاسی شمار کشته هاست ؟ این کشته ها بیشتر نشان بی لیاقتی ست تا دید و تحلیل درست.
رجوی نه با تحلیل، نه با نظر خواهی از دیگران، که با استخاره جنگ مسلحانه رو آغاز کرد. وقتی گند زد گذاشت در رفت.
این بار دومی بود که سروته سازمان از بیخ ورچیده شد.بار اولش زمانی بود که محمد حنیف نژاد (که بر خلاف رجوی،خودش انسان درستی بود) زیرفشارافراد،برای اینکه از چریکهای فدایی عقب نیفتن،با عملیات مسلحانه موافقت کرد. این بار رجوی استخاره کرد، "خوب" آمد، د یالّا حمله.
وظیفه ی یک رهبر مسؤل اینه که حتا اگه افراد دارن جوش میارن، بتونه جلوشونو بگیره. بهترین دوستها،اشناها وعزیزان خود من (از جمله مادرم) ونیز دیگران جزو خیل همین بقول تو "شــــــهــــــدا" هستن.اینها مفت مردن، مرگ شون جز ضایعه و خسارت هیچ نتیجه ای نداشت.هیچ،هیچ،هیچ. احساسات و شعارآبدوغ خیاری رو بذار در کوزه آبش رو بخور!
این نام رو بخاطربسپار : ویلیام فاتح پادشاه انگلستان که فرانسوی بود ! باسه قایق و سیصد نفرتوساحل جنوب انگلستان پیاده شد. نفرگیری کردوبا هفت هزارنفر لندن و سپس تمام انگلستان رو گرفت.شد شاه. فرانسوی پادشاه انگلستان ! نامش گیوم بود،به انگلیسی شد ویلیام. بیست سال شاه انگلستان بودو در این مدت انگلیس های بیچاره حق نداشتن انگلیسی حرف بزنن !
به این میگن فرمانده نه اونی که لیست شهدا درست میکنه ببره بندازه تو چاه پیش امام زمان،زیر زمین !

دو جور اسلام نداریم. این کلک رو شریعتی یه بار زد، یخش نمی گیره. ما فیلمو یه بار دیدیم.اسلام ارتجاعی ست، از نوع خمینی ش باشه، ازنوع شریعتی ش باشه یا از نوع حنیف نژادش.الله و محمد و قرآن مشترکه،میمونه تفسیر که ماستمالی ست.
نمونه : قرآن رو وا کن،قبل از هر چیز نوشته "لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ". آخوندا میگن "یعنی پیش ازدست زدن به قرآن باید دست نماز گرفت".انقلابیون توحیدی میگن "مسّ" در عربی نه معنای رسیدن به کنه چیزی ست،پس این یعنی که "تنها کسانی که آلایش های طبقاتی ندارن به کنه این کتاب پی خواهند برد".
اگه محمد زنده بود،گردن اینارو مثه خیارچنبرمی پروند.

شیرجه میری تو ژرفای لجنزار که توش چی پیدا کنی ؟ چرا نمیری تو فاضلاب شناکنی ؟
یا همنشین بهار(که براش بسیار احترام قائلم ولی باهاش رودرواسی ندارم) میگه "کل شئی هالک الا وجهه" یعنی "هر پدیده ای که رو بسوی تکامل نداشته باشه رو به فناست".
مومن،اگه تکاملی در کار بود،چرا داروین و هاکسلی نگفتن ؟ اونا گفتن (evolution)/تحول و نه تکامل (که سمت و سو داره و هدف داره).این مزخرف "هدف داری خلقت" رو اون اپارین در آورد که مذهبی بود.هزاران هزار دانشمند روی این تئوری تحول کار کردن، هیشکی اینو تکرار نکرد.
چون اپارین روسه و تو شوروی حتمن لامذهبه ؟ این اپارینِ نه لامذهب،بلکه بدمصب،گند زد به جامعه ما.چرا ما دیدگاه همه رو نریختیم رو میز ؟ تنها اونی رو که به تفکرات ارتجاعی مون میخورد، خوندیم ؟
اشکال از ماست !
تو که از داروین و هاکسلی زبل تری بزن زمین تئوری ت رو،چاپ کن.

همه ش تفسیره بر مبنای نظریه ژان پیر ماسمال (Jean-Pierre Masmalle) یعنی ماسمالیزاسیون !

لامصب ها، این کتاب "حد تفسیر" (The limits of interpretation) اومبرتو اکو (Umberto Eco) رو بخونین، دانلودآزاده.

اون خدایی که بر این گیتی با پهنای ۸ر۱۲ میلیارد سال نوری و ده هزار میلیاردمیلیارد اختری چون خورشید ما چیرگی داره،که برگ درخت بی اذن ش نمی افته، چرا حرفش رو جوری نمیزنه که یه آخوند دوزاری باید بیاد "تفسیر" ش کنه ؟
ده هزار میلیاردمیلیارد میشه : ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰

اگه با تفسیر میشه هر چیزی رو از تو قرآن بیرون کشید، بشین فکر کن بنویس، چکار به قرآن داری ؟
پاسخ اینه که وقتی به مبدا وحی وصل شد، میشه باسلق و راحت الحلقوم، کسی هم جرات نمی کنه انتقاد کنه.
ما جرات می کنیم.

سدباردیگه هم حاضرم بگم که مسؤلیت تاریخی این نکبت آخوندی با کسانی بود که بین نسل جوان و نا آگاه و ارتجاع اسلامی پل زدن. ازخمینی وگلسرخی و شریعتی و طالقانی ومطهری بگیرتابازرگان و حنیف نژادورجوی.
ما با سر رفتیم تو چاه.اینکه چاه کن آدم خوبی بود یا بد، هیچ فرقی نمیکنه.


ما مجاهدین رو نمیخاهیم. نر یا ماده.

یه Shekel بده آ آ آ آ ش،
به همون خیال با ا ا ا ا ا ا ش.

جهانگیر گفت...

آقا ، ما یک شب خوابیدیم و صبح بلند شدیم ، و بدون این که هیچ ممورندوم، دستور و یا اطلاعیه کتبی و یا شفاهی به ما ابلاغ شده باشد، ناگهان متوجه شدیم همه شاه دوست شده‌اند و ملت هم بعد از یک مدتی در خیابان‌ها طلب شاه می‌کنند. حتی آش آن قدر شور شده که برادران مجاهد و سابقاً مجاهد خودمان هم شاه دوست شده‌اند چه برسد به مجریان تلویزیون‌های لس‌آنجلسی که ویدئوهای نوستالجیک اعلیحضرت را دوباره به نمایش می‌گذارند و قربون صدقه ذات اقدس همایونی می‌شوند که اعلیحضرت عجب انگلیسی خوب صحبت می‌کرده اند! بخصوص برای اون قسمت‌هایی که خبرنگار آمریکایی با نگرانی از اعدام قریب‌الوقوع سه خرابکار سؤال می‌کند و شاهنشاه با جدیت او را تصحیح می‌کند و می‌گوید که 9 نفر هستند، بسیار برای قاطعیتش غش و ضعف می‌کنند .

خدای ایران زمین و اهورامزدا با تمامی امشاسپندانش او را بیامرزد که یک چیزی می‌دانست که هر روز بعد از صلاح و مشورت با سفیران آمریکا و انگلیس درباره قیمت نفت ، بعدازظهرها را تا شب لای پاچه‌های دختر سوئدیه و یا اون یکی آمریکاییه در جستجوی بزرگی و سربلندی ایران بود و می‌دانست که بالاخره یک روزی ملت قدر او را خواهند دانست. خدا بیامرزدش چقدر دلخور بود که وزیر دربار آنقدر بی‌عرضه است که نمی‌تواند یک چیزی برای نوجوان 16 ساله اش جفت و جور کند تا خدای نکرده شاه جوان آینده دچار صدمه روحی نشده و آینده ایران به خطر نیفتد . ای ملت ناسپاس. حقتان همین است که یک چاچولی مانند اکبر گنجی برایتان تند و تند روشنگرایی کند.

من هم بروم رویم را کم ‌کنم و بیشتر از این آب به آسیاب خامنه‌ای و رژیم جمهوری اسلامی نریزم که آزادی و دموکراسی کلاً به قیافه مان نمی‌آید و باید یک آخوند و یا شاهی بالای سرمان باشد.

ناشناس گفت...

آقای اخلاقی،
من نوشته‌های شما را در طول چند سال گذشته خوندم و برای من محترمید
من اخبار ایران را دنبال میکنم و بسیار سرخورده از سطح گفتمان روشنفکران سیاسی مخالف جمهوری‌اسلامی هستم. سطح گفتمان برای کسانی که چند دهه در غرب هستند بسیار پایین است و گاهی به نظر میرسه ما در سال ۱۳۵۵ هستیم و چیزی از مدرنیته غرب را کسب نکردیم. من سطح نوشته شما و آقای جمالی را در خور یک تحلیل مستند، بدون تعصب و ادبیات محترمانه نیا‌فتم. نوشته‌های آقای یغمایی الگوی خوبی از تحلیل مستند و ادبیات روشنفکرانه است.

با این مقدمه، من در شگفتم که چگونه ایرانیان دچار انجماد تاریخی در رابطه با ۲۸ مرداد شده‌اند و نمی‌تونند به جلو برند. این در حالی است که شیلی و ویتنام روابط بسیار حسنه با آمریکا دارند. ژاپن با وجود فاجعه دو بمب اتمی روابط حسنه با آمریکا داره و امپراتور زمان جنگ اونها کماکان سلطنت کرد و الان نوه‌اش امپراتور است. شیلی به معنی واقعی کلمه یک کودتای آمریکایی بود که موجب قتل آلنده و هزاران نفر دیگه شد. با این حساب امروز شیلی سوسیالیست و محافظه‌کار انتخاب میکنه و روابط نزدیکی با آمریکا داره. تلاششون برای نهادینه کردن پایه‌های دمکراس هست.

مصدق هم یک لیبرال دمکرات وطنپرست بود که تلاش داشت مدرنیته را به ایران بیاره . او خواهان سلطنت مشروطه با یک نظام پارلمانی همچون بریتانیا بود. در عین حال درکش برای من سخته که انسان رها شده‌ای از رهبر عقیدتی مثل آقای جمالی دنبال قهرمان اسطوره‌ای هست و مصدق را پیشوا مینامید. مصدق هم انسان و جایزالخطا بود. در میان دوستداران مصدق من کمتر کسی را میبینم که اشاره‌ای به اخطار دکتر صدیقی به مصدق در رابطه با انحلال مجلس که مشروعیت نخست‌وزیری‌اش را زیر سوال میبرد بکنه. راستی آیا شاه طبق قانون اساسی با وجود مجلس منحل شده حق منصوب کردن یک نخست وزیر جدید را داشت یا نه؟ بعد از قریب به چهل سال زندگی در ایالات متحده، یاد گرفتم که پروسه قانون مهمتر از حق و ناحق یک مورد است. در اینجا یک متهم با وجود اثبات گناهش میتونه تبرئه بشه اگر حقوقش مانند حق سکوت یا حق وکیل در زمان دستگیری بیان نشده باشه. بر این اساس بعد از انحلال مجلس اگر انتصاب یک نخست‌وزیر از اختیارات شاه هست دیگر نمیتوان آن را کودتا خواند.
شما از عدم محکوم کردن ۲۸ مرداد از جانب رضا پهلوی شدید. به عقیده من قبل از اون موضعگیری ما نیازمند یک تحقیق مستند حقوقی و سیاسی از ۲۸ مرداد به دور از تعصب توسط محققین به معنی واقعی لقب هستیم.
در ضمن لطفأ سطح مواضع و ادبیات رضا پهلوی را با دیگر نیروهای اپوزوسیون مقایسه کنید.

اما نظر من در مورد پسا جمهوری اسلامی اینه که ما نیاز به یک نظام پارلمانی مانند بریتانیا یا هند داریم که ملکه یا رییس جمهور کاملآ تشریفاتی و نماد ثبات جامعه هستند. به عنوان مثال انتقال قدرت بین ترزا می و بوریس جانسون بسیار عادی و بی سر و صدا و یک اتفاق درون حزبی بود.
چیزی که ما نباید بخواهیم، یک نظام ریاستی است. نظام ریاستی در کشورهای جهان سوم با بکارگیری پوپولیزم پتانسیل زیادی برای تغییر قانون اساسی و رییس جمهور مادام‌العمر دارد. ترکیه نمونه جدیدشه. بنا بر این من شاه تشریفاتی مثل سوئد یا رییس جمهور تشریفاتی مثل هند را ترجیح میدم بر یک رییس جمهور کاریزماتیک، موثر و محبوب.

در خاتمه شاه یک دیکتاتور وطنپرست بود که جفا کرد نسبت به دکتر مصدق. ولی مترقی‌تر از تمام مخالفینش به جز امثال جبهه ملی و خلیل ملکی بود. علیرغم نیت مردمی، نیروهایی مثل فداییان، مجاهدین، نهضت آزادی، شریعتی، آل‌احمد، طالقانی و غیره، همه آنها پتانسیل دیکتاتوری بسا بزرگتری از شاه داشتند.

با احترام، رضا م

ناشناس گفت...

بی هیچ شک رضا شاه دوم ناجی ایران است
اریا ایرانی

ناشناس گفت...

مصاحبه بسیار شنیدنی با دکتر عباس میلانی در صدمین سالروز تولدش.
۲۸ مرداد در دقایق ۱۲:۴۸ - ۲۱:۳۰
https://youtu.be/oqWgab67sxg

رضا م

م ت اخلاقی گفت...

با درود بر شما هموطن عزیز و گرامی،
صحبت شما کاملا صحیح که باید در رابطه با این مسائل نشست و تحلیل کرد، اما اینجانب بنا به شرایط پیش آمده این مطلب کوتاه و چکیده را نوشتم، در نوشته ام هم آورده ام که مشکل بر روی نام و تیتر حکومت نیست،بلکه محتوا و عملکرد آنست.
ضمنا ایده شما را که در زیر بدون یک کامل بالا یا پایین آورده ام و با شما موافق، یعنی با این گفته شما :


""چیزی که ما نباید بخواهیم، یک نظام ریاستی است. نظام ریاستی در کشورهای جهان سوم با بکارگیری پوپولیزم پتانسیل زیادی برای تغییر قانون اساسی و رییس جمهور مادام‌العمر دارد. ترکیه نمونه جدیدشه. بنا بر این من شاه تشریفاتی مثل سوئد یا رییس جمهور تشریفاتی مثل هند را ترجیح میدم بر یک رییس جمهور کاریزماتیک، موثر و محبوب.

در خاتمه شاه یک دیکتاتور وطنپرست بود که جفا کرد نسبت به دکتر مصدق. ولی مترقی‌تر از تمام مخالفینش به جز امثال جبهه ملی و خلیل ملکی بود. علیرغم نیت مردمی، نیروهایی مثل فداییان، مجاهدین، نهضت آزادی، شریعتی، آل‌احمد، طالقانی و غیره، همه آنها پتانسیل دیکتاتوری بسا بزرگتری از شاه داشتند."""
در آخر هم به زبان ساده بگوئیم که شخصا سیستم حکومتی را آرزو دارم که در آن واژه های بله قربان، سرور من ما کوچک شمائیبم......از فرهنگ ایران رخت ببندد.
سیستمی که دیگر کسی را به جرم نوشتن، به جرم به سئوال کشیدن شاه،رئیس جمهور وووو به زندان نبرند، همجنس گرا را به دار و زندان نکشند،روزنامه ها اصلا سانسور نشوند همه آزاد باشند تا مرز خدشه دار نکردن آزادی دیگران،سیستم امنیتی در آن نباشد. مثل همین فرانسه(جمهوری) یا سوئد و نروژ(سلطنتی). من مشکل فردی که اقای رضا پهلوی یا xو y ندارم.
امیدوارم همین اقای رضا پهلوی بتواند سیستمی همانند نروژ یا سوئد بر میهن حاکم کند، شخصا اگر زنده بودم برای او هورا هم خواهم کشید.
حکومتی که در آن دیگر ساواک و یا ساواما نباشد،هرکس هر طور دوست دارد بپوشد،بنوشد،بخواند،بنویسد، نه دین،نه عقیده نه اصل و نصب در آن معیار نباشد.در این رابطه میتوان ساعتها گفت و کیلومترها نوشت.
از شما هموطن دلسوز و گرامی بسیار سپاسگژارم.

نرگش . آبادان گفت...

اصلی ترین مسئول ظهور خمینی اعلیحضرت بودند پنجاه و هفت سال پدر و پسر حک.مت کردند ولی ازادیهای سیاسی را خفه کردند و از ترس کمونیسم رفتند زیر عبای شیخ و ملا و موجب ظهور خمنی شدند محمد رضا شاه خدا بیامرزدش ولی چهلساله مردم دارند تقاص اشتباه اونو پس میدن چون اون مسئول مملکت بود ولی چیکار کرد برای افشای ملا هی رفت حرم زیارت مردم ایران اینو خیلی خوب فهمیدن خیالتون راحت باشه

مهرداد گفت...

حکومت اینده ایران جمهوری دموکراتیک است نه شاه نه شیخ نه مجاهد نه کمونیست مردم خودشون میدونن چه بکنند کم کم کسانی حکومت را میگیرند که زحمت کشیدند مفتخورها بیرون

ناشناس گفت...

خانم نرگس،
یاد گرفتم که همیشه جواب ساده برای یک مسئله پیچیده به بیراهه رفتن است. شکی نیست که رژیم پهلوی نقشی تاریخی داشت. اما جواب ساده شما که انقلاب ۵۷ را فقط در پهلوی خلاصه میکند بسیار ناقص است. چند نکته شاید ابعاد این مسئله را وسیعتر کنه.
- آیا شاه بود که کسروی را کشت و اپوزوسیون خود را مجبور کرد که سکوت و تایید کند؟
- کی دکتر فرخ‌روپارسا را خانم-بیار دربار معرفی کرد
- نقش اسلام و نشییع چه بود
- کی تبلیغ کرد که صمد و تختی را دربار کشت؟ من زاده دهه چهل از شاه بدم میامد چون تختی و صمد را کشته بود
- چرا دکتر شریعتی که دکترا از فرانسه داشت و دور از دیکتاتوری شاه زندگی کرد، “امت و امامت” را به خورد ما داد؟
- چرا مجاهدین “نوک پیکان تکامل” قیام ارتجاعی ۱۵ خرداد را مبنای تولد خود قرار داد؟
- کی به دروغ کشته‌های ۱۵ خرداد را ۱۵۰۰۰ نفر گزارش داد؟
- مفهوم دیکتاتوری و آزادی در بین اپوزوسیون شاه چه بود؟ آیا اونها آزادیخواه بودند
- چرا دیکتاتوری فرانکو‌ در اسپانیا منجر به یک رژیم ارتجاعی واپسگرا نشد.

سوال زیاده ولی تحلیل جامع علمی اندک. در رابطه با همین ۲۸ مرداد، ما شاهد دو نظریه کاملآ متضاد هستیم: کودتا یا قیام ملی، در حالی که حقیقت یک جایی وسط این دو است.

با احترام، رضا م

ناشناس گفت...

آقای اخلاقی

اگر اشتباه نکنم جزنی مخالف مشی چریکی بود نه مخالف مبارزه مسلحانه.


صفدر

مسعودعالمزاده​ / ​پاريس گفت...

۸ آذر ۲۵۷۸ ايرانى ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ مسعودعالمزاده​ / ​پاريس
هم میهن گرامی "نرگش(نرگس) آبادان

رسمه که سن خانمها رو نپرسن،بنظرم میاد شمابسیار جوان باشیدواون دوران یادتون نیاد.این ساده اندیشی ست که بگیم شاه خطرارتجاع رو دست کم میگرفت. شما یه نمونه پیدامیکنی که از این انقلابیون دوآتشه ی چپ مارکسیست فدایی، مجاهد ویا توده ای یا ملی گرا(جزنی،حنیف نژاد،رضایی ها، حتا بخش مارکسیست شده)،یا نویسندگان،شاعران،روشنفکران،ادبا کسی جربزه شو داشته باشه به خمینی بگه "مرتجع" ؟
شاه تنهاوتنها کسی بود که اینکار رو کرد.شاه برطبق قانون اساسی ملزم به حراست از مذهب شیعه بود.درمراسم تاجگذاری،یه آخوند نبود،کوچکترین اشاره ای به اسلام،الله،محمد،علی و تشیع نشد.یه جو انصاف هم بدنیست.همین امروزهم اگه این رژیم دستش از همه طرف بسته ست،به یمن اون کارهای پایه ای ایست که شاه کرد.امروز خطرشوروی و بلوک شرق ازبین رفته،اما مگرحمله به افغانستان یادت رفته ؟ نکنه انقدر ساده ای که فکر کردی این برای دفاع از صلح و سوسیالیسم بود ! شوروی روبه مرگ بود و آخرین امکان حیاتش دسترسی به منابع ایران بود.
ملت افغان فدای این طرح جنایتکارانه شد.کجا کمونیسم خطر نبود.
باوجود ساواک واون همه فشار،توفضای روشنفکری اگه کسی چپ نبود خفه ش میکردن.سردبیرکیهان نفوذی توده ای بود.تو روزنامه "آیندگان" شعرچاپ میکردن که حرف اول هر خط رو کنارهم میچیدی میشد "مرگ بر شاه".
انقلابیون "متکامل" شده ی بخش منشعب پاشدن رفتن ظفار با "امپریالیسم ایران" بجنگن. ببین نسل شوت ما در چه فضایی بود. من هیستری ضد کمونیستی ندارم و برای کارل مارکس ارزش قائلم.اما این توکت من نمیره که حمید اشرف پول،سلاح واطلاعات روسرمرز ازیه مامور کا گ ب ایرانی تبار میگرفته.امکان نداشت حنیف نژاد چنین کاری بکنه.

پس از این تظاهرات اخیر،دار و دسته رجوی حسابی بور شدن. دارن برای خالی کردن زیر پای رضاپهلوی ، زیر لوای حمایت ازش، بی آبروش میکنن.
این کلک رجوی ست و اینوتو خود تشکیلاتش هم بکار میگیره : یک انتخاب بیشتر برای هرکس باقی نمیذاره و میگه "آزادی انتخاب کنی" تا بطور اتوماتیک نظرشو تحمیل کنه.
دردسر رجوی، وبخت ما در اینه که رضاپهلوی انتخاب دیگری ست که هم مردم میخاهندش،هم اقبال جهانی رو پشتش داره.
باید هم ما وهم مردم اشتباه ۵۷ رو در پیوند با زنده یاد بختیار تکرار نکنیم.

امیدوارم اقای رضاپهلوی هم به حفاظت ش بیشتربهابده.

م ت اخلاقی گفت...

با درود،
هموطنی در بخش نظرات نوشته است که :

"" آقای اخلاقی

اگر اشتباه نکنم جزنی مخالف مشی چریکی بود نه مخالف مبارزه مسلحانه."" .
صفدر
بله هموطن گرامی شما درست می گوئید و من اشتباه کرده ام.بیژن جزنی طرفدار مبارزه مسلحانه توده ای بود،
ممنون از یاد اوریتان.

ناشناس گفت...

۱۰ / آذر ۲۵۷۸ ايرانى ۱/دسامبر ۲۰۱۹ مسعودعالمزاده/​پاريس

هم میهن گرامی، رضا م

روشن بینی (lucidity/lucidité) بارزترین ویژگی یه عنصرسیاسی درست و حسابی ست.این ویژگی رو داری که توان درک و تجزیه تحلیل خوبی بهت میده.
ترجمه در ایران در بیشینه موارد آبکی،غیرحرفه ای وپرازاشتباهه.نخوندنش بهتره.
توصیه دوستانه من اینه که وقت بذاروکتابهای غولهای تئوریک امروز رو از متن اصلی یا ترجمه های بدردبخور (انگلیسی،فرانسه،آلمانی) بخون.
نُت بردار و پس از هر چند برگرد و دوباره بخون.
بدید من برای شروع اینها خوبه :
** آلوین تفلر(Alvin Toffler) آمریکایی.
مشاور ارشد کاخ سفید (چه دموکرات چه جمهوری خواه) در تمامی امور.
تو یکی از کتابهاش (یادم نمیاد کدوم) میگه "ایرانیان باستان روشی ابداع کرده بودن برای پیام رسانی با سرعت صوت : ستونهایی در دورکاخ شاه بوده، که از بالای آن کسانی با صدای رسا پیامی رو به کس دیگری در چند سد متری میرسوندن که ادامه میداده.

هم جالبه، هم نشون میده ریشه ی اذان و منار از کجاست.
تفلر آینده شناس (futurologue) بود.کتابهای چهل سال پیشش رو بخونی، رد امروز رو توش می بینی.

در دورانی که جائو زیانگ (Zhao Ziyang) دبیرکل حزب کمونیست بود،دستور داد تمام کتابهای آلوین تفلررو به چینی برگردونن وتعیین کرد که برای رسیدن به مدار "کادر" در حزب،باید در آزمونی از کتابهای آلوین تفلرقبول شد.
ازاینجابودکه چین بالا آمد ونه با بلاهتهای مائو.
جائو زیانگ پس از ده بار اقدام به قتل،با دسیسه چینی مرتجعین درون حزبی ازکاربرکنار شدودرتنهایی و تحقیر،گمنام درگذشت.
اون مرتجعین هرکاری از دستشون برآمد کردن،اما شرایط به پیش برنگشت که برنگشت.جائو زیانگ میهنش رو برکشید.یادش گرامی باد.
چینی ها خوندن، ببین به کجا رسیدن. ما رفتیم دنبال توحید وحسین وسینه زنی وامام زمان و جامعه بی طبقه توحیدی.
بیله دیگ،بیله چغندر.خلایق هر چه لایق.

** ادگار مورن (Edgar Morin)فیلسوف فرانسوی : دانش، بدون وجدان (Science sans conscience) و سری کتابهای "روش"(Méthode)
** Jurgen Habermass یورگن هابرماس آلمانی، تئوریسین دموکراسی.
** برونو بتلهایم (Bruno Bettelheim) اتریشی،از جان بدربردگان اردوگاه نازی داخائو.بویژه کتاب شاهکارش، روانکاوی داستانهای کودکان(Psychanalyse des contes de fées).

**اومبرتو اکو (Umberto Eco) ایتالیایی.غولی درزبانشناسی،فلسفه،سمیوتیک(semiotic)،... انقدرنوشته که یه عمربایدتابشه همه ش رو خوند. اما این "حدترجمه و تفسیر"ش (Les Limites de l'interprétation) بسیار بدرد میخوره.
** ژاک دریدا(Jacques Derrida)، فیلسوف فرانسوی و فلسفه بنام (Déconstructivisme) که بباور من بسیار بکار پژوهش تاریخی و ریشه یابی ناهبجاری های اجتماعی و تاریخی میاد.
** رژیس دبره(Régis Debray). بی نیاز به شرح.

و نیز...
** دیدکلی از مسائل ریاضی،درک کلی هوش مصنوعی،اعداد تصادفی و روشهای "مونت کارلو"،اصل عدم قطعیت هایزنبرگ.

** این آخری هم، بسیار جدی اما در پوش طنز : قانون مورفی (Murphy's law) با این جمله ی شاهکار : وقتی اشتباهی شدنی باشه،حتمن رخ خواهد داد(Anything that can go wrong will go wrong)
قانون مورفی جریان درست کرده و شده "قوانین مورفی".اگرچه بظاهر طنزه،اما این دیدگاه "مورفی" در عمل روزانه، در امور صنعتی، نظامی، اداری و اجتماعی برای پیشگیری از "فاجعه" بکار گرفته میشه.

امیدوارم اینارو خودگنده بینی و برخورد از بالا حساب نکنی،نوک پیکان تکامل ارزونی اون جماعت بی طبخه ی توخیدی.
از نوشته هات برمیاد که "جنم"ش رو داری،مطالعه هم میکنی،توصیه ای بود دوستانه برای اینکه سرمایه بهتری باشی برای میهن.

چینی ها خوندن، خودشون شدن امپریالیست. ما رفیتیم دنبال سرنگون کردن امپریالیسم ایران !
نوش جونمون. دندمون نرم. چشم مونم چارتا.

ناشناس گفت...

آقای عالمزاده،
سپاس از پیشنهاداتون!
رضا م

ناشناس گفت...

۱۴۴واحدبراش منبع معرفی کردی که بخونه!بابا بیخیال الان وقت جنگه.

زیور گفت...

اقا به شاهزاده گیر ندهید او تنها شانس برای ایران است دوران شاه یک رویا برای ما ایرانیها شده است شما کجا هستید آقا ما در ایران بدبخت شدیم

ناشناس گفت...

درود بر جناب جمالی و این مطلب عمیق و راهگشا به امید یزدان پاک مهر تابان آزادی ایران که تنها نیروی مشروع و مقاوم است ایرانزمین پاک را از ننگ ملایان میزداید و ازادی واقعی با بانو رجوی بر میگردد.
ننگ بر حکومت ملایان
پیروز جنبش ایران به رهبری شورا و مجاهدین خلق ایران
غفار . ت

ناشناس گفت...

نه شاه و نه شیخ یک جمهوری دموکراتیک به همت مردم ایران بهترین است برای این کوشش کنیم البته من به آقای رضا پهلوی احترام دارم ولی او هم باید با جمهوریخواه شدن نشان دهد که ایرانیی وطنپرست است
رضا

ناشناس گفت...

اقا رضا
جمهوری اسلامیشو جا انداختیا ! رهبر فرزانه تان گفته جمهوری دموکراتیک اسلامی مث اینکه ها !
راستگو باش تا به عدالت و آزادی برسی وگرنه به ورطه خمینی و خامنه ای میافتی . شایدم هنوز رهبر عقیدتی تان خمینی درونشو به بیرون پرت نکرده .
خاکزاد

ناشناس گفت...

غفارجان
خالی نبند ازدور نمیشه کاری ازپیش برد خصوصا که علمای اعلام جنابعالی پیزی سختی کشیدن هم نداشته باشن با روزی ۶۰۰ مهمونی و ضیافت انهم از اروپا کهر پیش نمیره عزیزجان بیخودی شعارتوخالی نده ... ملت کف خیابون دارن خون میدن ادعاشون اندازه تو نیس .

ناشناس گفت...

آقای جمالی،
اهم نوشته شما نظریه هست بدون مدارک معتبر. شما را ارجاع میدم به نوشته‌های آقای یغمایی که نظریه‌های ایشون بر اساس منابع معتبر است.
بعضی از نظریه‌های شما روی حزب رستاخیز یا ساواک کاملأ به جا است. ولی اکثر نظریه‌های شما بی اساس و آبکی است. بنابراین من وقت دوی اونها صرف نمیکنم.
نکته مهم در اینجا از نظر من اینه که شما هموز متد فکری و پلمیک دهه پنجاه را دارید و جدایی شما از مجاهدین اولین قدم از یک سفر طولانی بود. امیدوارم مجدانه این سفر را ادامه دهید. الان زمان رشد فکری شماست. مخالف مجاهدین بودن امری صروری ولی کافی نیست. سفر را ادامه دهید.
رضا م

ناشناس گفت...

کلیه سیاسی ها و مبارزها و مجاهدهای دهه ۴۰ و ۵۰ از مذهبیش گرفته تا مارکسیست و مائوئیستش نه تنها با تاریخ ایران بیگانه بودن حتی ازآن تنفرنیز داشتند ! یا عاشق تاریخ اسلام و انبیاء بودن یا عاشق تاریخ انقلاب روسیه و چین ولاغیر و اخوندها هم اینو کاملا میدونستن چون خودشون در راس دشمنان تاریخ باستانی ایران قرار داشتند ... خلاصه نمیدونم چی بگم امااینو میدونم که خیلی جاهل و نادان بودیم وگرنه روزگارمون این نبود .
خاکزاد

محمود گفت...

آقای جمالی

بنده هم همانند شما التبه با سن کمتر از شما (زمان انقلاب 14 سالم بود و بسیار هم انقلابی و دو آتشه البته از نوع چپ )تا مدتی قبل هنوز بر انقلاب 57 صحه میگذاشتم و دنبال نه شیخ و نه شاه بودم.

علت اصلی آن را که درون خود جستجو کردم، تنها به بک پاسخ رسیدم به قول رهبر عقیدتی(که میگفت شما خمینی قورت داده اید): "یک زوچ رجوی که قورت داده بودم و هنوز ته مانده هایش را بالا نیاورده بودم".

دوست عزیز بنده از نزدیک میشناسمت علارغم ادعای مخالفتی که با رجوی میکنی باورم کن هنوز ده درصد "رجوی ها" را هم بالا نیاورده ای. این را با تمام اعتقاد میگویم. یا هنوز یک مجاهد خلقی که فقط اختلاف منافع با رجوی داری یا اینکه چیزی را یک چیز بسیار بزرگ پنهان میکنی!

من شخصا به هیچ وجه طرفدار سلطنت نیستم و اصولا این نوع نگاه آن هم در ایران را برون رفت امروز مشکلات جامعه ایران نمیبینم. ولی هیچ دشمنی و خصومتی آن هم با آن ندارم. فرهنگ نوشتاری خصمانه شما با رضا پهلوی بسیار قابل تامل است.

فراموش نکنیم که شورش (نه انقلاب) سال 57 کلاه بزرگی بود که سر مردم ایران رفت و بزرگترین کلاه بردار هم خود خمینی بود که در اتحاد با نظم حاکم جهانی سرمایه ایران را تبدیل به فاضلاب بحران های سرمایه داری کرد.

به قول دوستی شاه فقط یک دیکتاتور میهن پرست بود. ای کاش به جای انقلاب تلاش میکردیم که در مسیر قانونمند و در مرور زمان زهر دیتکاتوری اش را بگیریم. باور کنید امروز حداقل جایگاهمان کره جنوبی بود.

به قول یکی از نظر دهندگان این هچمه به رضا پهلوی کمی عجیب است.

نمیدانم انگیزه شما برای این نوشتار واقعا چه بوده و با تجربه ای که دارم خیلی خالصانه به نظر نمیرسد

ناشناس گفت...

چه خمینی قورت بدی چه رجوی قورت بدی هیچ فرقی نداره ... ارتجاع غالب و مغلوب ماهیتشون یکیه ... والبته انصاف میگه با خمینی و خامنه ای باید جنگید و رجوی را باید افشاء کرد ولاغیر .
خاکزاد