دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۲ دی ۱۳, جمعه

خیانت چیست و خائن کیست؟ ?What Is Treason .همنشین بهار

این بحث در مورد خائن و خیانت است. واژه‌هایی که به وفور می‌شنویم و به‌کار می‌بریم بی آنکه بدانیم دقیقاً چی هست و چی نیست. رّد پای خائنین را در «کمدی الهی» دانته، در نمایشنامه‌های «توفان» و «ریچارد دوم» و تراژدی «شاه لیر» شکسپیر، در داستان کورواغلو و چنلی‌بل، خیانت چیست و خائن کیست؟ ?What Is Treason 

۲۰ نظر:

صادق گفت...

همنشین, من نمی دانم که این همه پیمان شکن از سرو کله مان می بارد شما چرا به دنبال نمونه آن در افسانه ها هستی؟ عجیب است.اصلا شما چرا به جبهه پیمان شکنان پیوسته ای ؟ چرا اینقدر تلاش می کنی که ضرب این اصطلاح را بگیری؟ اصلا این تلاش شما که یهودا را نجات دهی چه نانی برای شما دارد؟ آخر این را از کجا در آورده ای که یهودا که تمام عالم چند هزار سال است او را پیمان شکن می دانند به نفع جامعه خود می خواسته عمل کند؟

صادق گفت...

همنشین ،می گویی که کلماتی که در فضای قضاوت و ارزشگذاری قرار نمی‌گیرند، معانی مشخصی دارند. می خواهی بگویی که پیمان شکن معنای ثابتی ندارد ودر جاهای گوناگون معانی متفاوتی دارد. می خواهی این کلمه را از بار منفی آن نجات دهی. در واقع تمامی کلمات سیال هستند و تقریبأ تمامی آنها دارای معانی گوناگون هستند.استثنا کلماتی داریم که معنای ثابتی داشته باشند ولی کلمات انتزاعی تعابیر بیشتری را درخود جا می دهند. در واقع می خواهی مسعود دلیلی را نجات دهی .بسیار مسعود دلیلی ها داریم که زل زده وبقیه را تماشا می کنند که سربزنگاه وظیفه خود را انجام دهند. اگرچه فراموش نکنیم که پیمان شکنان وظایف گوناگونی دارند.

صادق گفت...


همنشین ، آسمان ریسمان به هم بافتن چرا؟ واضح است. آدمها حق دارند که تغییر مسیر داده و به راه خود روند. بحثی نیست.چه کسی این افراد زیر سؤال می برد؟ اما اینکه بیایی بر علیه گروهی که در محاصره قرار گرفته عمل کنی این نه پیمان شکنی که عین نامردی ست.

شهناز گفت...

به به جناب همنشین بهار خان خانان. آقا پسر گل نو هم که همیشه حاضری و سر بزنگاه وسط معرکه جولان میدی. همنشین جان درباره خیانت و خائن خیلی رفتی بالای منبر . ولی اگر یک کمی تو آینه نگاه میکردی دیگه لازم نداشتی اینهمه کتاب ورق بزنی. یک راست میرسیدی بهش. از هوش تو عجیبه به خدا.

صادق گفت...

همنشین ، برای یافتن نمونه پیمان شکن به دور و بر خود نگاه کن. لازم نیست در اساطیر به دنبال آن بگردی. من خودم خیلی زمانهای دور آدمی به نام آق بالا در محله مان که مشهور بود چند نفر از افراد جنگلی میرزا کوچک را لو داده به عنوان خائن می دانستم و تمام بچه ها او را به این نام می شناختیم. حالا هر نوع پیمان شکنی اعم از بتول و غیر بتول در ذهن من تبدیل به آق بالا می شود.

صادق گفت...

همنشین ، من قبول دارم که این مفهوم ساده نیست. برای مثال کسانی خود را منتقد می دانند و در عین حال بیشترین تهمت را به دوستان سابق خود می زنند. اگر بگویی که شما پیمان شکن هستید چنگ به صورت خود می کشند. هوار راه می اندازند که ای بیشرفها به چه حقی این تهمت را به ما می زنید؟ ولی حاضرند که هر نوع اتهام زشتی را نثار طرف مقابل کنند. باور کن جواب دادن به بعضی از آنها کراهت وحشتناکی دارد به مانند در آوردن رحم زنان که اول نام نوزده نفر را آورده و بعد می گوید که آنها بیست نفر بوده و درمرحله بعد می گوید صد نفر بوده اند. این مثال را می زنم که زشتی و زنندگی این گونه اتهامات را به شما یادآوری کنم.

احمد رضا گفت...

من فکر میکنم این صادق خان یه منافق واقعیه کمی هم مشکوک میزنه من که نفهمیدم این طرف کیه ؟شوما اگه فهمیدین خبر کنین این شهناز خانومم بد جوری بوی نرینه میده من زن ندیدم اینقر لاتو بی پدر مادر باشه خدا خودش کمک کنه آخه کدون زنی به نفر مخالفش میگه جون مگه این که یه مرضی داشته باشه بخدا من که گیجم در ضمن صادق خان تو مث اینکه نمیفهمی کی شروع کرده کی داره دفاعشو میکنه .مرد حسابی یک سازمان ویه رهبر اونطرفه که هرغلطی میخاد میکنه میگه فلان کسک ...داده اون یکی پول میگیره یکی مزدوره یکی خائنه یکی فلانه اینو نمیبینی اینطرف چن تا ادم بی پناه اومدن دارن دفاع میکنن واقعا نمیفهمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همنشین بهار گفت...

سلام بر شما

- این مقاله مدتها پیش نوشته شده و ربطی به وقایع اخیر ندارد.
- اینکه خیانت «یهودا» محل نزاع است، برداشت من نیست. واقعاً چنین است. بین الهیون و نویسندگان مسیحی بحث وی همچنان جاری‌است.
- اینکه پیمانها و قراردادها در طول زمان و مکان و فرهنگ‌ها و ایدئولوژی‌های متفاوت تغییر می‌کند، واقعیتی خارج از ذهن من و شماست.
برادر عزیز
- بارها به اشکال گوناگون این مثال را زده‌ام که وقتی باران و سیل آمده، هوا بس ناجوانمردانه سرد است و از آسمان فلک تیغ و دشنه می‌بارد، لگد‌ زدن به تنها چادری که عده‌ای آن‌را سر‌پناه کرده‌اند، جفاست. هرچند آن چادر چکه کند و تیرک‌هایش این یا آن عیب را هم داشته باشد. من از خدا می خواهم آن چادر سر پا بماند و از پس بارانها و طوفانها برآید.
- مجاهدین فرزندان مردم ایران هستند و من دشمنی جز قاتلین زندانیان سیاسی و غارتگران حرث و نسل میهنم نداشته و ندارم.
برادر عزیز. راحت قضاوت نکنیم فردا نه پس فردا همه ما به خاک می‌افتیم و غبار می‌شویم. غبار...
با کمال احترام: همنشین بهار

صادق گفت...

همنشین ، تأکید می کنم مسیری که مجاهدین رفتند بسیار سخت و هولناک بوده و کار هر کسی نیست و این بسیار طبیعی ست که هزاران نفر به مسیر زندگی خود بازگردند.اصلا سرکوب مجاهدین به خاطر ترسی بود که رژیم از آینده مجاهدین داشت. تاج زاده می گوید که مجاهدین در آینده همه را جارو می کردند.اکثریت یا تقریبأ همه به دنبال زندگی خود رفتند. خائن خواندن آنان بسیار نادرست ست. ولی بحث بر سر همسویی با دشمن ست. ببین یک برادر در آنجایی ست که می توان رفت و برای همه ما امکان پذیرست ولی با چند شلوار اضافی. برادر دیگر آنها را به دزدی متهم می کند و هر چه از دهانش در می آید به آنها می گوید. اسم این را چه می گذاری؟

صادق گفت...

همنشین ، زنده باد خودت که می گویی لگد‌ زدن به تنها چادری که عده‌ای آن‌را سر‌پناه کرده‌اند، جفاست. هرچند آن چادر چکه کند و تیرک‌هایش این یا آن عیب را هم داشته باشد. من از خدا می خواهم آن چادر سر پا بماند و از پس بارانها و طوفانها برآید.

پروانه گفت...

همنشین خان اینها را تو اون زیر نوشتی:
(((بارها به اشکال گوناگون این مثال را زده‌ام که وقتی باران و سیل آمده، هوا بس ناجوانمردانه سرد است و از آسمان فلک تیغ و دشنه می‌بارد، لگد‌ زدن به تنها چادری که عده‌ای آن‌را سر‌پناه کرده‌اند، جفاست. هرچند آن چادر چکه کند و تیرک‌هایش این یا آن عیب را هم داشته باشد. من از خدا می خواهم آن چادر سر پا بماند و از پس بارانها و طوفانها برآید.
- مجاهدین فرزندان مردم ایران هستند و من دشمنی جز قاتلین زندانیان سیاسی و غارتگران حرث و نسل میهنم نداشته و ندارم. )))
همنشین! از بس که رفتار منافقانه و موذیانه داری شیطان که سهله ،خدا هم میمونه که کجا داری راست میگی و کجا دروغ. اما بنظر من همبن را هم از روی رندی نوشته ای که اگر فردا اوضاع بطرفی چرخید که مجاهدین از این مخمصه ها بیرون امدند و دستشون به جائی بند شد تو هم خودت را بندازی وسط و سند بیاری که آی مردم من از اول هم گفته بودم که باید این خیمه را حفظ کرد. اما همنشین خان تو واقعا اون ته دلت فقط با یکی دشمنی و میخای سر به تنش نباشه .اونم مسعود رجوی هست. جر نزن و نگو که نه اینطوری نیست.

ثزیا ریگی گفت...

تشکر آقای همنشین بهار نوشته بسیار روشنگر و جالبی بود
با احترام

صادق گفت...

همنشین ،من به موضع تو در باره یهودا اعتراض دارم به این دلیل که تا آنجایی که من می تونم بفهمم همه او را خائن می دونن ولی عده ای در پی این هستن که دلیل آن را پیدا کنن. همین. عده ای می گن که او بر خلاف یازده نفر دیگر ایمانش محکم نبوده دیگری می گه که اعتقاد داشته که عیسی پیامبر نبوده سی تکه نقره گرفته بوده, شیطان او را تسخیر کرده بوده , خود شیطان بوده, پول دریافتی را می خواسته خرج فقرا کنه و از این حرفها.

ناشناس گفت...

با سلام
اقاى بهروز ريحانى (بهروز واشنگتن) در سايت پژواك ايران نظر خود را در باره "تنهاالترتاتيو دمكراتيك " و موسيقي رپ روزبه نوشته اند. من در اينجا قصد ندارم وارد بحث ان بشوم. ولي برايم ابن سئوال پيش امد كه شخصيت هاي متن ان رپ بخوبى بدفاع خود پرداخته اند ولى چرا اقاى ريحاني خود را درگير اين موضوع ميكنند. ياد ابن لطيفه لري افتادم كه روزي ساواك شاه در يكي از دهات بروجرد دو نفر را بجرم فحش به شاه دستبند مبزتد و در حال انداختن توى ماشين ساواك براي مقصد زندان بودند. يك بنده خداى عادي و بيكار و علاف ده كه از قضا مورد تمسخر اهالي ده بود وقت را غنيمت شمرد و براي اينكه كمك ابروئي پيش اهالي ده پيدا كند پريد جلو و دست خودرا بزور بشكلي به دستبندهائي كه بدست ان دو نفر زده شده بود وصل كرد و فرباد مبزد شما ما سه نفر را كجا ميبريد.
اصغر محرابي

ناشناس گفت...

کوتاه و مختصر به ابواب جمع مصداقی:
آینه چون نقش تو بنمود راست - خود شکن آئینه شکستن خطاست

ناشناس گفت...

شهناز جان میگم یک چیزی ات میشه ها

موش بخوردت که اینقدر نازی

صمصام خان

ناشناس گفت...

صادق جان,

خیلی با همنشین کل کل میکنی. به واسطه مشکلات تایپی, کامپیوتری, و فیزیکی نمیتوانم تایپ بکنم.هر چقدر میخواهم ساکت باشم, میبینم ول کن نیستی, مجبور هستم این چند کلمه را برای توبنویسم. مشکل اساسی امثال تو و باقی جماعت کپک زده که دل در گرو انقلاب مریم دارند وبا پاهای مسعود راه میروند و دلخوشند به چند نوشته از "مجاهد" و یا چند پیام از "برادر" به مناسبت میلاد مسیح و چند نکته کوتاه در قرآن در باره مسیح و خلاصه کلام اطلاعاتشان محدود به اینگونه منابع ناچیزاست, اینست که بر خلاف همنشین که مطالعه میکند, مطالعه مستقل و جدی میکند, چیز زیادی نمیدانید و برخی نکات مهم و یا حتی پیش پا افتاده تاریخی را که محل بحث و جدل آکادمیک و تاریخی است از بدیهیات میدانید. در انجیل رسمی, یهودا به خاطر سی سکه نقره به مسیح خیانت میکند و تو فقط همین را میدانی. در حالیکه بسیاری از گاسپل های دیگر که کنسول بزرگ عیسوی آنها را نپذیرفتند چیز دیگری میگویند. آنها در قرن ششم میلادی مامور تصویب اداری انجیل بودند و تصمیم گرفتند چه چیزی باید پذیرفته شود و چه چیزی نه! حتی اکتشافات چند دهه پیش و پیدا کردن گاسپلهای کنار دریای سرخ در مصر که بنظر میرسد از قدیمیترین منابع هستند, نشان میدهد که یهودا بر اساس تفکر خرافی فرقه یهودیان که مسیح و آن جماعت به آن متعلق بودند, به خاطرعزیزبودن نزد مسیح وظیفه سنگین معرفی وی را به عهده گرفته تا پیش بینیها و پروفسی کتب عهد عتیق جامه عمل بپوشند. در حقیقت به زبان شما مجاهدها "تنها کسی بوده که صلاحیت انجام این وظیفه را داشته. وحدت فرد و مسوولیت!" از این جور صحبتها در محافل آکادمیک, فقهی, و کازویستیک مسیحیت زیاد هستند که تو ازانها بیخبری و اگر مثل همنشین همت کنی و بروی دنبالش بر سر تو که سهل است بر سر برادر مسعود نیز درخت چنار سبز میشود. راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم حتی گاسپل توماس به وضوح میگوید مریم مجدلیه نه تنها روسپی نبوده که نقش رهبریت داشته, "مسوول اول" فرقه بوده و مسیح بر لبان او بوسه میزده و با هم زندگی میکرده اند! در قرن ششم برای اینکه مسیح از بند "ج" انقلاب ایدولوژیک کنسول عبور کنه بیچاره را "جنده" از آب در آوردند! یهودا هم برای اینکه حساسیت آنتی سیمیتیک رومی و اروپایی سفید پوست برانگیخته شود و دین نوپا را بپذیرد, سمبل "جهودها" و خیانت شد. میدانم که تو یک انقلابی هستی که وقت زیادی نداری که مطالعه بکنی و میخواهی مریم را ببری تهران ولی لازم نیست خیلی ریز تحقیق آکادمیک بکنی, همین چند کتاب داستانی کازانزاکیس را هم بخوانی, دوزاریت میافتد و دیگر با این قاطعیت یقه همنشین را نمیگیری.

بدون احترام
جهانگیر

صادق گفت...

جهانگیر, بحث بر سر تطهیر خائن ست. همین. همه یهودا را خائن می دونن ولی به دنبال دلیل برای این حادثه مهم هر کس چیزی می گه. یهودا عیسی را بوسیده و به این ترتیب او را لو داده . اینطور نیست؟آیا او به این ترتیب خیانت نکرده؟ عده ای هم می گویند که خود عیسی او را مأمور این کارکرده بوده. پیمان شکنی چیز بدیه. همه می خوان به نوعی این گند را پاک کنن. همین الان به کامنت ها نگاه کن. همه می خواهند که مسعود دلیلی را به نوعی توجیه کنند و ضرب کار او را بگیرن.

صادق گفت...

احترامأ جهانگیر، من از حرفهای تو گیج گیجم. مثلا من تا حالا فکرمی کردم که حرفهای کازانزاکیس فقط افسانه ست و واقعیت نداره به عبارتی fictitious است.

ناشناس گفت...

ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻳﻬﻮﺩا ﺟﺎﻟﺐ اﻳﻨﻜﻪ, ﻗﺒﻞ اﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺴﻴﺢ, ﭼﻨﺪﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﻠﺢ اﻓﺮاﻃﻲ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺭﻭﻣﻲ ﻫﺎ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ, ﭘﺪﺭ ﻳﻬﻮﺩا ﺩﺭ اﻳﻦ ﻗﻴﺎﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ, ﺩﺭ ﻭاﻗﻊ ﻳﻬﻮﺩا ﭼﻮﻥ اﻓﺮاﻃﻲ ﺑﻮﺩﻩ و ﺑﻪ اﺻﻂﻼﺡ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﺴﺎﻟﻤﺖ ﺁﻣﻴﺰ ﻣﺴﻴﺢ ﺭﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎ اﻭ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ.
ﺧﻴﺎﻧﺖ, ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻥ و ﺑﺮﻳﺪﻥ ﻧﻴﺴﺖ, ﮔﺎﻫﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻮاﻥ, اﺳﺘﻌﺪاﺩ و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻫﻢ ﺧﻴﺎﻧﺖ اﺳﺖ. اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩاﺩﺩﻩ اﻱ ﺭا اﻳﻨﻂﻮﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺩاﺩﻥ ﻫﻢ ﺧﻴﺎﻧﺖ اﺳﺖ.
اﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺣﺎﻻ ﻛﻪ. ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ و ﻣﺴﻴﺤﻴﺎﻥ ﺭا ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ, ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ اﺟﺎﺯﻩ ﭘﻴﺪا ﻧﻜﺮﺩ ﻫﻤﺮاﻩ ﻗﻮﻡ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﭘﺎﻱ ﺑﮕﺬاﺭﺩ, ﭼﻮﻥ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﻧﺴﻞ ﻳﻬﻮﺩ ﺭا ﺩﺭ ﻭاﻗﻊ ﺗﻠﻒ ﻛﺮﺩ.


ﺑﻲ ﻃﺮﻑ