دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

فقط دوازده خط و نیم .شماره 9نوروز پیروز شکست ناپذیر .اسماعیل وفا یغمائی


«فقط دوازده خط و نیم» یاداشتکهائی است که از این پس در دوازده خط و نیم مینویسم. اینها تجربیات و باورهای من پس از سی سال تلاش تئوریک وچهل سال آوارگی و مبارزه و تجربیات عملی است. میتوانید بخوانید بپذیرید یا نپذیرید ولی تاکید میکنم هریک از این دوازده خط و نیمها حاصل روزها کار و تلاش است،حاصل دردها و عرقریزان روح است و اندیشه در حد توان من. قصد من توضیح نیست تلنگر زدنست برای اینکه خودتان ادامه دهید. اگر فرصت دارید کمی به این دوازده خط و نیمها بیندیشید. بقولی بی ضرر نیست!.
نوروز پیروز شکست ناپذیر
نوروز رسید!ریشه های نوروز بسیار کهن است و لاجرم به اسطوره ها میپیوندد. گویند بنیانگذارش جمشید شاه است. بیش
از بیست قرن این جشن جشن هویت ،جشن ملی و عمومی ایرانیان بود. اسلام که آمد. اسلام اولیه ، بدون تعارف با تعویض دین و خدا ی ایرانیان ودخالت در همه چیز کوشش کرد زبان و سنتهای ایرانی را نیز تعویض و نابود کند ولی حریف نشد. سنت نوروز مقاومت کرد و خود را تحمیل کرد. اگر میتوانستند تردید نکنید حتما نابودش میکردند ولی نتوانستند. لاجرم بر او لباس اسلام پوشاندند و سیلابی از حدیث! که من یک نمونه اش را میاورم صدها حدیث عجیب و غریب در این باره هست. .امام صادق فرمود: نوروز, روزى است كه خداوند از بندگانش پيمان هايى گرفت كه تنها خداى يكتا را بپرستند, و براى او همتا قرار ندهند, و ايمان به رسولان و حجت هاى خدا و امامان بياورند, و روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى نشست بحار, ج59, ص92 و ج;11 ص342.صدها حدیث از این نوع . اسلام تحمیلی وقتی  حتی به ضرب شمشیرحریف سنتهای کهن کفار گبر و مجوس  ایرانی نشد  کوشش کرد نوروز اسلامی شود و آنقدر حدیث و آیه به ریش و سبیل  نوروز و عمو نوروز بستند که اگر جمشید شاه زنده شود شاخ در می آورد اما واقعیت این است و تحقیق بیشتر را به مشتاقان وا میگذارم.قطب الدین راوندی در کتاب «لبّ اللباب» آورده است:عن رسول اللّه: أبدلکم بیومین یومین: بیوم النیروز و المهرجان، الفطر والأضحی دو روز را برای شما جانشین دو روز کردم: عید فطر و قربان را به جای عید نوروز و مهرگان. مستدرک الوسائل، ج‏۶، ص‏۱۵۲ چاپ آل البیت . بدون تعارف و شک من اطمینان دارم که مرامی که تیغ بر گردن و خدا و دین و ائین  و همه چیزایرانیان نهاد و همه چیز را بضرب شمشیر وکشتار چه در آغاز و چه در دوران شاه اسماعیل تعویض کرد اگر میتوانست ریشه نوروز را بر میکند ولی نتوانست. این را برای دشمنکامی نمیگویم بلکه حقیقت است.نوروز پیروز شکست ناپذیر را که ارتشی از فرهنگ و شعر و ادب ایران را در رکاب خود دارد گرامی بداریم. نوروز جشن هویت فرهنگی ماست.
19 مارس 2015

۳ نظر:

شیدا ایرانی گفت...

جشن نوروز این رسم پسندیده و پاک هزاران سال است که از نسلهای پیشین به آیندگان منتقل و زنده نگاه داشته شده است.شاهنامه سر آغاز نوروز را به جمشید پادشاه پیشدادی نسبت میدهد. بنا به افسانه‌های کهن، جمشید در ۷۰۰۰ سال پیش دستور به برگزاری جشنهای نوروز داد که طی آن مردم از تمام طبقات و در چهار گوشهٔ امپرتوری او همه ساله نوروز را در
نخستین روز بهار با شکوه هر چه تمامتر جشن میگرفتند.در اوستا نیز با قدمت ۳۷۰۰ ساله اش به تکرار و تقدیس نوروز در حد یک وظیفه سفارش شده است. برگزاری جشنهای نوروزی در زمان ساسانیان به اوج خود رسید اما با حمله تازیان همه چیز دست خوش حملات بیابان گردان شد.هدف اعراب که به دستور عمر بن خطاب و فرماندهی سعد بن وقاص به ایران هجوم آورده بودند در ابتدا غارت گنج‌های مدائن بود اما وقتی که گنج‌ها را نه چندان دشوار به دست آوردند، حرص طمع آنها را برای غارت گنج‌های بیشتر به پیشروی وا داشت. بعد از سقوط مدائن علی ابن ابو طالب شخصن و با عدالت هر چه تمامتر فرش مدائن را بین لشگریان اسلام تقسیم کرد به طوری که هر کس شجات بیشتری در کشتار و تار و مار کردن دشمن (ایرانیان) از خود نشان داده بود تکه بزرگتری از فرش را پاداش میگرفت.ایرانیان که آن کشتار و غارت و وحشیگری اعراب را حتی تصور نمیکردند، تصمیم به مقاومت گرفتند. بدینسان تصرف ایران روستا به روستا ۳۰۰ سال طول کشید. اعراب که بیشتر به تصاحب غنائم علاقه داشتند تا به صدور اسلام، در ابتدا به ساکنان سرزمین اشغالی اجازه دادند تا با پرداخت مالیاتهای سنگین (جزیه) آیین خود را نگاه داشته و جشن‌های سالانه از جمله نوروز و مهرگان را برگزار کنند. اما خلفای اموی خیلی زود به اهمیت نوروز برای ایرانیان پی برده و آنرا ممنوع کردند، به طوری که مردم برای باز پس گرفتن اجازه برگزاری نوروز مجبور به دادن هدایای زیادی به خلفا شدند.شاید مبالغه آمیز نباشد اگر این سر آغاز ورود رشوه (که تا آنزمان بر خلاف کردار نیک بود) در فرهنگ ایرانی بوده باشد.
ایرانیان همیشه به نوروز، این منبع امید و مایه روشنی روان عشق ورزیده اند. در دورانی که بنی امیه این غاصبان غارتگر سرزمینهای دیگران، با بربریتی تام و تمام سعی در نابودی و تنزل فرهنگ دیگر اقوام و رسوم و آداب دیرین آنان داشتند، این ایرانیان بودند که ممنوعیت برگزاری نوروز را به هیچ گرفتند. ایرانیان نوروز را با پول خریدند و آزادش کردند. بدین صورت که در دوران معاویه، که میهن ما در تصرف اعراب بود، آنگونه که جرجی زیدان نوشته است، ده میلیون درهم نقره دادند تا موفق به برگزاری نوروز شدند. آنان به اشغالگران گفتند که از رسم نوروزی یکی این باشد که در جشن نوروز بزرگان هدیه بستانند، بنی امیه که در مال اندوزی و اکتساب ثروت شهره بودند، دریافت هدیه را پذیرفتند و بواقع ایرانیان نوروز را خریدند.
این نوشتار با کمک بخشی از گفتار دکتر امیر پارسیان تهیه و تنظیم شده است.پاینده و پیروز باشید

پیرو زرتشت گفت...

درود این هم نشان میدهد ملا با ایران چطور میبیند
مرتضی مطهری در مورد نمادهای باستانی ایران (نوروز و چهارشنبه سوری) اینگونه گفته‌است:
بخدا ننگ این مردم است که روز سیزده و این ایام را بعنوان جشن سیزده بدر بیرون میرن. ننگ باشه بر اینها که بعنوان پرورش افکار این‌ها را به مردم نمی‌گویند و شما احمقها هم این حرکات را هر سال انجام می‌دهید بلکه آنها شما بدبختهای احمق را تمجید می‌کنند تشویق می‌کنند اینها از اسلام نیست اینها ضد اسلام است... نیاکان ما در گذشته جشن می‌کردن؛ پس ما هم باید چنین کنیم چهار شنبه آخر سال می‌شود؛ بسیاری از خانواده‌ها که باید بگویم خانواده احمقها آتش روشن می‌کنند و هیزمی روشن می‌کنند و آدمهای سر و مر و گنده با آن هیکلهای نمی‌دانم چنین و چنین از روی آتش می‌پرن که ای آتش زردی من از تو سرخی تو از من این چقدر حماقت است خب چرا چنین می‌کنید می‌گویند پدران ما چنین می‌کردند ما نیز چنین می‌کنیم اگر پدران شما چنین می‌کردند و شما می‌بینید که آن کار احمقانه‌است و دلیل خریت پدران شما است رویش را بپوشید چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید می‌کنید؛ این یک سند حماقت است که شما هی می‌کوشید که این سند حماقت را زنده نگهدارید و بگویید ماییم که چنین پدران خری داشته‌ایم... پس شما باید بگویید که الحمدالله در روز نحس قرار نگرفته‌ایم؛ اتفاقاً باید بدانیم که الان تمام روزهای ما نحس هست روز اول فروردینماه هم نحس است بین روز اول و دوم و سوم و چهارم فروردین؛ دوازدهم و سیزدهم فروردین هم نحس است ما از این نحس باید خارج بشیم چه باید بکنیم؟؛ بریم بیرون سبزه‌ها را گره بزنیم از نحسی خارج می‌شیم؟ با سمنو پختن از نحسی خارج می‌شیم؟ با پهن کردن سفره هفت سین از نحسی خارج میشیم؟ بیچاره بد بخت چرا خانه‌ات را ول می‌کنی میری بیرون؛ از این کارهای زشت بیا بیرون از این عادت زشت بیرون بیا؛ از این حرکات زشت خودت خارج شو تا از نحوسات بیای بیرون از این حرکات زشت و کثیف و پلید که به آن گرفتار هستی خارج شو تا از نحوست بیای بیرون سیزده چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته‌است؟ از سبزه و هفت سین چه کاری ساخته‌است؟[۹]
http://fa.wikipedia.org/wiki/

ناشناس گفت...

بقول آقای فلان از قول آقای بهمانمرتضی مطهری گوه خورده که گفته است "ننگ این مردم است که روز سیزده و این ایام را بعنوان جشن سیزده بدر بیرون میرن...."

نوروز دوست