دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۴۰۲ اردیبهشت ۲, شنبه

در شناخت موسیقی و آواز در دیدگاه اسلام. پیامبر وامامان شیعه

 


  اولین نوازنده و خواننده شیطان است !قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله)  : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

در رابطه با پانزدهمین قسمت گفتگو و صحبت در باره موسیقی و مرضیه شماری از کامنتها و اشارات این را به ذهن متبادر کرد که رفتن به منبع اصلی و درج برخی احادیث و روایات در باره موسیقی در اسلام هم جالب است و هم ضروری. برخی از احادیث را میبینید. اگر کسانی اعتراض دارند با نوشته یا اسناد ما را راهنمائی کنند که ماجرا غیر از این است و اشتباه میکنیم . آری باید بی تعارف بود.......ادامه مطلب

۶ نظر:

م- ت اخلاقی گفت...

با درود،

یکی از امامان شیعه(اگر اشتباه نکرده باشم،امام جعفر صادق) در باره موسیقی وآواز خوانی فرموده اندکه :

" الغنا مقدمتا زنا"
یعنی آوازخوانی وموسیقسی مقدمه زنا است .

با آخوندهای دربار ولایت که سخنی نیست ،امّا از همه آخوندهای ببخشید روحانیون اسلام انقلابی و آنتی تز اسلام ارتجاعی از جمله آیت الله استاد جلال گنجه ای درخواست می شود که پا به جلو گذاشته . به روشن نمودن واقیتها اقدام کنند،چرا که هم به لحاط مذهبی و ارشاد خلق الله وهم به لحاظ وجدان فردی مسئولند .سکوت در این زمینه از طرف روحانیون غیر ارتجاعی هم مسئولیت دنیوی دارد وهم مسئولیت اخروی .

ناشناس گفت...

بله آقای یغمائی باید بی تعارف بود. لطفا شما بگوئید که اگر یک ردیف حدیث به اعتقاد خودتان صحیح و نه مجعول قطار کرده اید که پیامبر و امامان ضد موسیقی و آواز خوانی بوده اند، توضیح بدهید که چرا. چون آنچه را شما از موسیقی درک میکنید، آنها احساسات نداشتند و درک نمیکردند؟ چون میخواستند مردم را از صدای موسیقی و هنر موسیقیدانان بزرگ که همینطور در هر گوشه صحرا میزدند و میرقصیدند، محروم گرداند، از فرط بخل و حرص؟
دوست عزیز، در آن زمان موسیقی و یا نقاشی چیزی نبوده که در اختیار مردم عادی باشد. در اختیار و متعلق به طبقه حاکمه و طبقه ای بوده که پول داشته بدهد عکسش را بکشند و برایش در بزم ها بزنند و برقصند. اگر هم لازم شد، یکی از تازه کار های بد صدا را بفرستند در مجالس درس و بحث، سر و صدای نامطلوب ایجاد کرده، حال و هوای محیط را بهم بریزند.
شما اگر عکس هائی از زمان پیامیبر در دست دارید لطفا آنرا منتشر کنید تا ما بفهمیم که مردمی که نان نداشته اند و صبح تا شب به کار های سخت روزگار میگذرانده اند، چگونه فرصت تعلیم و تمرین موسیقی یافته اند که این پیامبر بخیل و بی احساس خواسته آنها را خیط کند

بی تعارف

esmail گفت...

سلام بی تعارف
1- این احادیث مجعول را من قطار نکرده ام مهمترین کتابهای شیعه قطار کرده اند
2-شما اگر اسنادی دیگر دارید بفرمائید ارائه کنید
3-موسیقی چند هزار سال قبل از اسلام وجود داشته در تمدنهای پنجگانه هند و چین و ایران و بابیلون و مصر در عربستان هم وجود داشته است
4- به نظر من بی تعارف اسلام در پایه و مایه ضد موسیقی و آواز است مگر برای مجالس عزا و سوگ
5- تا ابد نمیشود صبر کرد که انشالله بز است . عزیز من بز نیست واقعیت و اسناد تاریخی این را میگویند
6-طبقه حاکمه درست . میزدند و میرقصیدند ولی چرا اسلام عزیز چهار تا حدیث و سند ندارد که آن موسیقی بد است ولی موسیقی مردمی خوب است؟
7-بحث بر سر دوران پیغمبر نیست بحث بر سر تائیید و رد یک مساله است عزیز من
8- من ضد مذهب نیستم ضد اندیشه های ارتجاعی مذهبی هستم و در این زمینه بی تعارف موسیقی اگر در میان مسلمانان هست تحمیل شده ولی مورد قبوول مکتب نیست
9-در اخر ما به بوی این ننه بزرگ پیر و قدیمی هان یعنی اسلام عزیز عادت کرده ایم.جرئت انتخاب دیگر هم نداریم بنابراین همین است دیگر عزیز من
ممنون از توجهت و اگر میتوانی مرا هدایت بفرما

ناشناس گفت...

https://www.youtube.com/watch?v=liEWyDqmq3w

ارتداد در اسلام با پروفسور ریچارد داوکینز
فرشید

ناشناس گفت...

اگر سازواواز در اسلام حرام و ممنوع نیست بفرمایید بگویید کدام یک از ائمه ساز میزدند ویا اواز میخواندند ؟

بهلول

ناشناس گفت...

اگر روشنفکران مبارز فراخوان پیش بسوی جبهه مشترک محمدتقی شهرام را استقبال میکردند جنبش هرگز بدست مرتجعین نمیافتاد . رجوع کنید به متن مذاکرات رهبر چریکهای فدایی حمید اشرف و محمدتقی شهرام رهبر سازمان مجاهدین در دهه ۵۰ .
الیتع اپورتونیستعا در زندان مرکزیت تشکیل دادند تا مرکزیت شهرام را لوث کنند این خائنین حرکت ضد تشکیلاتی کردند که به نفع ساواک و راست سنتی تمام شد و البته با شعارهای پوشال . چهل سال دیگه هم نمیفهمید چه اتفاقی افتاد . انهایی هم که عشق ثبت وقایع تاریخی به تمایل خودشان هستند متوجه جوهر خائنانه تشکیل مرکزیت درزندان نبوده و نیستند. من الان طرفدار شهرام نیستم اما گذاشتن حق و حقیقت زیرپا بی شرفی است .
بهلول