دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۶ فروردین ۲۰, یکشنبه

فحشا.مروری بر یک فاجعه.

روسپیگری-1مروری بر یک فاجعه. در لغت به‌معنی زن بدکاره و آمده است[۱] و معرب آن روسبی می‌باشد. در واقع مخفف روسپید است که بر زنان و روسیاه به‌عنوان طعنه و تمسخر اطلاق شده است. در زبان  انگلیسی معادل‌هایی چون: “Prostitution”،  “Slut”، “Harlotry”، “Fornication” و “Adultery” برای این مفهوم به‌کار رفته است.[۲] ‌گری را می‌توان تن دادن به رابطه جنسی در ازای دریافت پول تعریف کرد. واژه در اواخر سده هجدهم رایج شد.[۳] طبق تعریف ‌گری شامل مردان و کودکان (پسران و دختران) نیز می‌شود، لکن تن‌فروشی زنان در تاریخ حضوری به مراتب
ملموس‌تر داشته است.

‌گری در آیینه تاریخ

در جامعه‌های باستانی، قدیمی‌ترین نوع ‌گری شیوه‌ای بود که ارتباط نزدیک با مواضع اعتقادی داشت.  مثلا مردم مصر و بابل بر این باور بودند که رابطه جنسی با یک کشیش موجب نزدیک شدن به خدا می‌شود.  در یونان باستان روسپیانی بودند که بدان‌ها “دوستان خوب” گفته می‌شد. روسپیانی که از طبقه بالای جامعه بودند و در مناطق مسکونی لوکس و مجلل متعلق به خود زندگی می‌کردند. در روم باستان روسپیان آزادی زیادی داشتند اما ملزم به پوشیدن لباس‌های متمایزی از دیگر شهروندان بودند و نیز مجبور بودند موهای خود را به رنگ بور یا قرمز در آورند. رومیان نیز مانند یونانیان توسل مردان را به روسپیان به سهولت می‌بخشودند. در هندوستان ‌گری به‌طور کلی محدود به معابد بود. در معبد “راجه راجه” هندوستان، رسمی وجود داشت که به مرور ایام، جنبه تقدس پیدا کرد و آن رسمی بود که گاه و بیگاه، زنان متشخص، یکی از دختران خود را که بدان‌ها “دیوه داسی” می‌گفتند، وقف پیشه ‌گری معابد می‌کردند. مسیحیان ‌گری را عملی شیطانی می‌دانستند، چنانکه “سنت اگوستین” معتقد بود که بدترین کار‌ها نظیر هتک ناموس ناشی از آن است که روسپیان راهی برای ارضای شهوت خود پیدا نمی‌کنند.[۴] اسلام نیز دارای احکام فقهی محکمی در مخالفت با این پدیده می‌باشد.

قدمت و رواج ‌گری تا بدانجاست که در بسیاری از سرزمین‌‌های کهن برای این پدیده نماد‌ها و خدایانی آفریده‌اند. گرچه به شهادت تاریخ غالبا، حاکمان و صاحب منصبان بوده‌اند که به‌صورت نهان و عیان بالاترین بهره اقتصادی و سیاسی را از آن خود کرده‌اند.[۵] در حال حاضر نیز برخی از کشورها میزان قابل توجهی از بودجه مملکتی خود را از طریق گسترش سیاست جنسی کسب می‌کنند.  در دنیای باستان اکثر کسانی که خدمات جنسی را برای کسب عواید اقتصادی عرضه می‌کردند، نشمه‌های اشرافی، همبالین‌ها (معشوقه‌های نشانده) یا کنیزان بودند. نشمه‌های اشرافی و معشوقه‌ها، غالبا در جوامع سنتی منزلت بالایی داشتند.  لکن در دنیای مدرن، زنان و مشتریان آن‌ها عموما همدیگر را نمی‌شناسند، هر چند که ممکن است بعضی از مردان به مشتریان ثابت شوند، اما این رابطه بدوا بر مبنای آشنایی شخصی پا نمی‌گیرد و این چیزی است که در مورد اکثر شکل‌های پذیرایی جنسی در ازای عواید مادی در زمان‌های گذشته صدق نمی‌کند.[۶]

فاحشه و فقر اجتماعی

علل و انگیزه‌های ‌گری

هیچ دلیل یگانه‌ای نمی‌تواند ‌گری را تبیین کند. جامعه‌شناسی انحرافات به پدیده (‌گری) به‌عنوان ناهنجاری اجتماعی نگریسته و علل آن را در، اختلال در نظام اجتماعی و گسیختگی‌های موجود در سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های اجتماعی جستجو می‌کند.  برخی از عوامل موثر بر پدیده ‌گری زنان به این شرح است:

۱- دسترسی نداشتن به فرصت‌ها برای اشتغال در مشاغل مشروع.

۲- عدم کسب شایستگی‌ها و بسندگی‌های لازم برای انجام کارهایی که بتواند نیازها و انتظارات مادی زنان را تامین نماید.

۳- نبود یک سازمان تامین اجتماعی که زنان آسیب دیده و بی‌سرپرست یا فاقد منابع مالی را پوشش دهد.

۴- ناسازگاری زناشویی و مشکلات در روابط اجتماعی درون خانواده و عدم حمایت‌های روانی-اجتماعی از طرف همسر. در چنین شرایطی در جستجوی جایگزین‌هایی به‌عنوان شبکه حمایت اجتماعی می‌باشند.

۵- انتخاب توسط به‌عنوان راهبردی برای استقلال.

۶- طغیان اجتماعی علیه نظام مردسالار و پاسخ به سلطه مردان.

۷- کاهش کارایی برخی از نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی نظیر خانواده، شبکه خویشاوندی و همسایگی به‌عنوان نیروهای غیررسمی کنترل اجتماعی.

۸- جامعه‌پذیری و تجربیات اجتماعی تضعیف‌شده یا معیوب در جهت کسب مهارت‌های اجتماعی و زندگی.

۹- مشکلات در ملاک‌های همسرگزینی و احساس عدم رضایت از همسرانشان در هنگام انتخاب همسر و تحمیلی دانستن آن.[۷]

۱۰- وجود محل‌های فاسد و افراد فاسد در جامعه.

۱۱- برخی علل فردی مانند: وابستگی شدید به مادر و فقدان روابط محبت‌آمیز با پدر، جنون یا عقده ‌گری، جاه‌طلبی و داشتن رویاهای شهرت، ثروت و قدرت و عشق به تجمل، دارا بودن منش ناثابت و کودکانه و سردمزاجی جنسی، تنبلی، عدم مهارت در کار، کم‌هوشی و ضعف مبانی عقلی، کمی سطح فکر و دانش عمومی.[۸]

فحشا و روسپی

همچنین میان ‌گری دختران جوان با بزرگسال تفاوت ماهیتی وجود دارد، فحشای بنابر قواعد و کلیشه‌ها به‌دلیل نیاز اقتصادی است، اما فحشای دختران ماهیتی واکنشی دارد که حاصل وجود ناهنجاری در تربیت اجتماعی است و در این شرایط، گرایش ذهنی و عاطفی این گروه به سمت ارضای نیازهای لذت‌جویانه جهت می‌یابد.[۹] انگیزه ‌گری طبقات بالا و پایین جامعه نیز متفاوت است. در طبقه بالا و مرفه جامعه نه‌تنها این عمل را برای ارضای خواسته‌های جنسی خویش انجام می‌دهند، بلکه ‌گری تفننی را تجدد یا تمدن می‌نامند و به آن فخر می‌فروشند، اما طبقه پایین اجتماع، بیشتر به‌دلیل فقر نسبی اقتصادی و به اجبار دست به این عمل می‌زنند.[۱۰]

عوامل موثر در تقاضای جنسی مردان نیز، خارج از چارچوب‌های تعیین‌شده اجتماعی نیز عبارت‌اند از: تغییر و رشد ناگهانی پایگاه اجتماعی، کم‌رنگ شدن عواطف نسبت به همسر پس از تولد اولین فرزند، مشاهده در خارج از منزل و مقایسه آنان با همسر نامرتب خود، سردمزاجی بسیاری از ، هوس‌رانی مرد یا تنبیه همسر (زن) از طریق بی‌توجهی.[۱۱]

42681_965

مواضع قانونی در قبال ‌گری

در تمام دنیا سه نظام قانونی در برخورد با ‌گری موجود می‌باشد:

۱) ممنوعیت کامل؛ در این نظام قانونی، تمام اشخاص مرتبط با عمل ‌گری مجرم می‌باشند، اما تا کنون این نظام قانونی نتوانسته است ‌گری را از میان بر دارد و یا حتی آن را کاهش دهد. ایالات متحده امریکا بر اساس این نظام عمل می‌نماید.

۲) آزادی کامل؛ در این نظام ‌گری به‌مثابه یک شغل به رسمیت شناخته شده است. کشور آلمان بر اساس این نظام عمل می‌نماید.

۳) نظام بینابینی؛ در این نظام ‌گری جرم نیست اما تبلیغ و عرضه کردن خود، جرم می‌باشد و از هر نوع حمایت، تامین اجتماعی و حتی بیمه درمانی محروم می‌باشند. کشور فرانسه از این نظام پیروی می‌کند. البته بیشتر کشورهای دنیا با تفاوت‌های نسبی در این گروه قرار می‌گیرند.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز از یک‌سو تعریفی برای ‌گری ارایه نشده است و قوانین موجود صرفا احکامی درباره دارند، از سوی دیگر اگر قوادها (کارفرمایان و دلالان ‌گری) دستگیر شوند مجازاتشان حداکثر ۷۵ ضربه تازیانه می‌باشد. حال آنکه مجازات زن در صورتی که شوهر نداشته باشد، صد ضربه تازیانه و اگر شوهر داشته باشد سنگسار است.  این در حالی است که اگر شوهر وی کار قوادی و یا هدایت زن را به ‌گری داشته باشد، تنها جریمه او ۷۵ ضربه شلاق است.[۱۲]

جرم‌زدایی از ‌گری گرچه موجب کاهش آثار و تبعات منفی و مخرب آن بر تمام جامعه می‌شود لکن ناخواسته پیامد‌های زیر را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد:

۱- شکل‌گیری سازمان‌های مجرمانه مخفی و غیر قابل کنترل ‌گری که مشمول قانون مالیات هم نمی‌گردند.

۲- جرم شناختن ‌گری موجب اشاعه آن در اماکن عمومی شده (چون محل شناخته‌شده‌ای نمی‌تواند داشته باشد) و نه‌تنها چهره زشتی به جامعه می‌دهد، بلکه امنیت و آسایش و مردان سالم و عفیف را نیز به خطر می‌اندازد.

۳- با عدم نظارت دولت بر ‌گری (به‌دلیل جرم دانستن آن) سلامت جنسی و بهداشتی جامعه به‌شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

۴- به‌دنبال غیرقانونی بودن روسپی‌گری، نهادهای حمایتی و قضایی به حقوق این افراد توجه نخواهند کرد و در نتیجه، این افراد مورد سوء استفاده و استثمار قرار می‌گیرند.[۱۳]

از طرفی برخی جوامع که پدیده روسپی‌گری و را دارای کارکرد‌هایی برای جامعه می‌دانند، فوایدی از این قبیل برای آن قایلند: استغنای جنسی افرادی که قادر یا حاضر به همسرگزینی نمی‌باشند و استغنای جنسی موقت جهانگردان، ملوانان و کسانی که دور از خانواده به سر می‌برند. البته از هم پاشیدگی خانواده‌ها مهم‌ترین خطری است که در این دیدگاه مورد غفلت قرار می‌گیرد،[۱۴] علاوه‌بر اینکه این پدیده می‌تواند باعث افزایش بیماری‌های رقابتی مثل ، کم شدن آمار ازدواج، افزایش طلاق، تولد کودکان خیابانی و افزایش سقط جنین بشود.

رویکردهای نظری درباره انحرافات جنسی

در خصوص علل انحرافات جنسی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که برای تبیین پدیده انحراف باید همه آن‌ها را باهم در نظر گرفت زیرا هر یک جنبه خاصی را مورد توجه قرار می‌دهد.  برخی از مهم‌ترین این نظریه‌ها عبارت‌اند از:

۱) نظریه انتقال فرهنگی؛ بر اساس این نظریه، انحرافات جنسی می‌تواند از طریق معاشرت با دوستان ناباب انتقال یابد.

۲) نظریه فشارهای ساختاری؛ فشار‌های ساختاری در محیط مانند فقر، ممکن است برخی از مردم را وادار به انحراف سازد. از دیگر فشارهای ساختاری می‌توان از این موارد نام برد: موقعیت‌های نامناسب محیط اجتماعی که سبب تحریک جنسی می‌شود مثل شوخی‌های رکیک، تماشای صحنه‌های نامناسب، زندگی درمحیط محقر و وجود اضطراب‌ها و اختلال‌های روانی که فرد را به‌دنبال عامل تسکین می‌کشاند.

۳) نظریه کنترل اجتماعی؛ طبق این نظریه، محیط آلوده و تحت کنترل شدید هر دو می‌توانند در جرایم جنسی دخالت مستقیم داشته باشند.

۴) نظریه برچسب؛ برچسب انحراف جنسی (به کسانی که تازه پا در مسیر انحراف گذاشته‌اند) در نهایت می‌تواند موجب پذیرش انحراف جنسی باشد.[۱۵]

prostitution-legalisation-roumanie

سیمای کلی روسپیان در جهان

به طور کلی می‌توان ویژگی‌های زیر را در حال حاضر در مورد روسپیان در سراسر جهان صادق دانست:

۱- رشد فعالیت‌های اروپایی در هدایت روسپیان و رفع مشکلات آن‌ها.

۲- مبارزه با قاچاق دختران و .

۳- بهره‌جویی برخی دولت‌های اروپایی و آسیایی از روسپی‌گری و قاچاق ، آن هم با ارایه قوانینی که دربر دارنده منافع اقتصادی برای آن‌ها می‌باشد.

۴- برخورد سودجویانه جنسی و مادی پلیس از روسپیان در بسیاری از کشورها.

۵- برخورد خشونت‌آمیز مشتریان با روسپیان.

۶- مورد تجاوز واقع شدن روسپیان از طرف واسطه‌ها.

۷- وجود حملات مسلحانه و تجاوز به روسپیان.

۸- اضطراب دایمی و ترس از تجاوز موجب شده تا روسپی برای احساس آرامش به مصرف الکل و مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

۹- مصرف الکل و مواد مخدر موجب رشد مرگ‌ومیر زودرس در بین روسپیان شده است.

۱۰- عواملی همچون بی‌سوادی روسپیان و والدین آن‌ها و فقر مالی، ریشه اصلی گرایش دختران و به روسپی‌گری است.[۱۶]

روسپی‌گری کودکان

این واقعیت که بسیاری از کودکان فراری به روسپی‌گری رو می‌آورند تا اندازه‌ای پیامد ناخواسته قوانین حمایت از کودکان در برابر اشتغال‌های زیر سن کار است. اما هرگز چنین نیست که همه کودکان روسپی از خانه‌های خود گریخته باشند. سه مقوله عمده کودکان روسپی را می‌توان تشخیص داد:

۱) فراری‌ها؛ چه آن‌هایی که خانه خود را ترک کرده‌اند و والدینشان به جستجوی آن‌ها بر نخواسته‌اند و چه کودکانی که مرتبا از خانه می‌گریزند. اما هر بار پیدا و به خانه بازگردانده می‌شوند.

۲) گردشی‌ها؛ که اساسا در خانه زندگی می‌کنند اما ایامی را بیرون از خانه سپری می‌کنند. برای مثال هر چند وقت یک‌بار چند شب به خانه نمی‌آیند.

۳) اخراجی‌ها؛ که والدین آن‌ها نسبت به کارهای آن‌ها بی‌تفاوت‌اند یا عملا آن‌ها را طرد می‌کنند.

هر سه مقوله هم شامل پسران و هم شامل دختران است. روسپی‌گری کودکان بخشی از صنعت گردشگری جنسی در چند ناحیه جهان است برای نمونه در تایلند و فیلیپین.[۱۷]

راهکار‌های مقابله با روسپی‌گری

برای مبارزه با روسپی‌گری، در درجه اول باید عواملی را که منجر به شیوع در جامعه می‌شوند برطرف کرد؛ مانند فقر، بیکاری و اعتیاد. از طرفی به منظور پیشگیری از گرایش افراد به انحراف به عوامل زیر توجه داشت و آن‌ها را تقویت کرد.

۱- خانواده سالم، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در جلوگیری از انحراف اشخاص نقش داشته باشد.

۲- ایمان مذهبی، می‌تواند مهم‌ترین مانع رواج و در جامعه باشد.[۱۸]

۳- حمایت از جوانان برای نجات آن‌ها از هر نوع شغل توام با بهره‌کشی.

۴- ارایه خدمات اجتماعی برای نجات از بهره‌کشی.[۱۹]

روسپی‌گری و [۲۰]

در دهه‌های اخیر علی‌رغم رشد گرایش‌های اخلاقی، معنویت و دینداری، ناهنجاری‌های اجتماعی زمینه را برای گسترش و اشاعه روسپی‌گری و انواع تظلمات و بهره‌کشی جنسی از ایجاد نموده است. در این میان بیش از هر گرایش دیگری در سال‌های اخیر در موافقت و مخالفت با موضوع روسپی‌گری از خود عکس‌العمل نشان داده است. دیدگاه‌های مختلف مکاتب فمینیستی به شرح زیر است:

۱) وجودگرا؛ این مکاتب که آغازگر آن، اندیشه‌های “سیمون دبووار” می‌باشد معتقد است که راهی برای رهایی از وابستگی به مردان است به‌گونه‌ای که قربانی نمی‌شوند، بلکه دارای قدرت هم خواهند شد. خمیرمایه “زن آزاد شده” است.

 ۲) لیبرال؛ این دسته از گرایش‌های فمینیستی که مبنای ایدئولوژی آنان نظرات سیاسی “جان استوارت میل” است، معتقدند که نوعی قرارداد در زمینه داد و ستد و معامله شخصی است. آنان بر مبنای اصل مالکیت خود، به دفاع از به‌عنوان حقی برای بزرگسالان همراه با آزادی و اختیار برای انجام هر نوع عمل جنسی می‌پردازند.

۳) مارکسیست؛ اینان معتقدند که هر نوع عملی که به بهره‌وری به نفع نیروی کار مردان منتهی شود، ظلم به و برده‌داری به‌حساب می‌آید. بنابراین به‌دلیل پرداخت دستمزد به شخص روسپی، نوعی و بهره‌کشی از است.

 ۴) اجتماعی (سوسیال)؛ از نظر فمینیست‌های سوسیالیست یک ، قربانی جامعه‌ای است که در آن تبعیض و فاصله طبقاتی وجود دارد.

 ۵) رادیکال؛ این گروه فاحشگی را موجب تشدید، استحکام و عادی شدن “تحقیر” و “بهره‌کشی” نسبت به و افزایش قدرت سیاسی جنس مذکر می‌داند.[۲۱]

[۱]. معین، محمد؛ فرهنگ فارسی، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۵، چاپ نهم، ص۱۶۸۹٫

[۲]. فلاحتی، علی؛ روسپی‌گری و سکوت سنگین قانون، کتاب ، سال ۶، شماره ۲۲، زمستان ۱۳۸۲، ص۲۰-۱۱٫

[۳]. گیدنز، آنتونی؛ جامعه‌شناسی، تهران، نی، ۱۳۸۶، ص۱۹۶٫

[۴]. ستوده، هدایت‌الله؛ آسیب‌شناسی اجتماعی “جامعه‌شناسی انحرافات”، تهران، آوای نور، ۱۳۷۶، چاپ چهارم، ۱۶۷-۱۶۵٫

[۵]. علیایی، زند؛ عوامل زمینه‌ساز تن دادن به روسپی‌گری‌، برگرفته از کتاب روسپی‌گری، کودکان و تکدی، جلد۵، تهران، آگه، ۱۳۸۱، ص۱۹٫

[۶]. گیدنز، آنتونی؛ پیشین، ص۱۹۷٫

[۷]. احمدی، حبیب؛ جامعه‌شناسی انحرافات، تهران، سمت، ۱۳۸۴، ص۲۱۸٫

[۸]. ستوده، هدایت‌الله؛ پیشین، ص۱۷۹٫

[۹]. مقدس فرد، حمید؛ شکنجه زرد: مروری اجمالی بر زمینه‌های بروز روسپی‌گری، کتاب ، سال ۱۱، شماره ۸۹، تیر ۱۳۸۱، ص۱۹-۱۸٫

[۱۰]. مروری بر پدیده روسپی‌گری، گزارش مرکز امور مشارکت به دفتر ریاست جمهوری، ۱۳۸۱، ص۱۲٫

[۱۱]. ابهری، مجید؛ بررسی معضل روسپی‌گری در گفتگو با دکتر مجید ابهری، کتاب زنان، سال ۶، شماره ۲۱، پاییز ۱۳۸۲، ص۱۱۳-۱۰۵٫

[۱۲]. شادی، صدر؛ چه کسی باید مجازات شود: خریدار یا فروشنده، مجله زنان، سال ۲، شماره ۹۸، فروردین ۱۳۸۲، ص۲۱-۱۸٫

[۱۳]. جک، موریس؛ روسپی‌گری، قوانین، واقعیت‌ها، حمزه زینالی، مجله رفاه اجتماعی، سال ۲، شماره ۵، پاییز ۱۳۸۱، ص۲۶۲-۲۵۳٫

[۱۴]. ستوده، هدایت‌الله؛ پیشین، ص۱۸۱٫

[۱۵]. همان، ص۱۸۶-۱۸۲٫

[۱۶]. مهاجر، فیروزه؛ فصل زنان، مقاله فمینیست‌ها و مساله روسپی‌گری، تهران، توسعه، ۱۳۸۰، چاپ اول، ص۳۳-۲۱٫

[۱۷]. گیدنز، آنتونی؛ پیشین، ص۱۹۹٫

[۱۸]. فلاحتی، علی؛ پیشین، ص۶۶-۱۱٫

[۱۹]. مهاجر، فیروزه؛ پیشین، ص۳۳-۲۱٫

[۲۰]. به‌طور کلی جنبشی است با مبنای نظری در دفاع از زنان در مقابل مردان و ستم‌هایی که از نظر آن‌ها در طول تاریخ به زنان شده است.

[۲۱]. مکنون، ثریا و زهره، آشتیانی؛ و روسپی‌گری، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، کتاب زنان، سال هفتم، شماره ۲۸، ۱۳۸۴، ص۲۴۷-۲۲۹

prostitution

سایر اطلاعات و دانستنیها در مورد روسپیگری یا همان خودفروشی (تن فروشی):

اعتیاد و تن‌فروشی

رابطه‌ای معنی‌دار میان «اعتیاد» و «تن‌فروشی» وجود دارد.

روسپیان برای تحمّل افسردگی و شرایط سخت این کار اغلب به مواد مخدر و روان‌گردان پناه می‌برند.

اداره‌کنندگان روسپی‌خانه‌ها در اولین اقدام، افراد تازه و اصطلاحاً فراری را معتاد می‌کنند تا آنان را وابسته و مطیع سازند.

و تن‌فروشی

بین نرخ تن‌فروشی و بیماری رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد. در بسیاری موارد، مشتری‌های افرادی که تن‌فروشی می‌کنند، به خاطر ارضای جنسی بیشتر، تمایلی به استفاده از کاندوم ندارند و در صورت اصرار زن تن‌فروش برای استفاده از کاندوم، رقم دریافتی شان از مردان بسیار ناچیز خواهد بود پس اکثر آنان به آمیزش جنسی بدون کاندوم راضی می‌شوند. همچنین مشتریان در صورت استفاده از کاندوم نیز اگر در حین آمیزش جنسی، کاندوم سوراخ یا پاره شود، حاضر به عوض‌کردن آن نمی‌شوند.

توریست‌ها نیز، اگر خود مبتلا به نبودند بعد از همخوابگی با این تن‌فروشان، به خصوص اگر بدون استفاده از کاندوم باشد، ویروس اچ‌آی‌وی را به خانه‌هایشان خواهند برد.

برای سکس

از برای سکس به عنوان برده‌داری نوین، برده‌داری جنسی و برده‌داری سفید نیز یاد می‌شود. توجّه بسیاری به سوی فروش انسان جلب شده‌است، که ارقام آن بین ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تخمین زده می‌شود؛ ۸۰ درصد این افراد زنان و دخترانی هستند که هر ساله در کشورهای مختلف به فروش می‌رسند و در بسیاری موارد به تن‌فروشی، یا همچون بردگان، به اشتغال در کارهای پست وادار می‌شوند. فعّالان حقوق بشر گزارش می‌دهند که هزاران زن و دختر فقیر هر ساله پس از آن که با فریب و وعده‌های کاذب شغل و ازدواج، از روستاها به شهرها آورده می‌شوند، وادار به تن‌فروشی می‌گردند. در برخی موارد، والدین مستقیماً دختر خود را می‌فروشند. اختفای این تجارت زیرزمینی، ردیابی آن را دشوار می‌سازد. ارقام شامل قربانیانی نمی‌شود که در کشور خود به فروش می‌رسند – مشکلی که مدت‌هاست برای مثال هند را فرا گرفته‌است، کشوری بزرگ و آن اندازه متنوع که قاچاقچیان بتوانند قربانیان خود را از محلی به محل دیگری ببرند؛ به محلی صدها کیلومتر دورتر، با زبانی دیگر و شانس ناچیزی که بتوانند به خانه خود بازگردند. قاچاقچیان نیز به ندرت دستگیر می‌شوند.

واژه‌شناسی

روسپی واژه‌ای است از پارسی میانه.[نیازمند منبع] جنده به معنای روسپی است، اما بار معنایی منفی‌تری دارد. به همین سبب به عنوان دشنام نیز به کار می‌رود.

در فرهنگ معین


۱- زن ؛ روسپی، جنده – جمع: فواحش

۲- هر گناه و بدی که از حد درگذرد.

روسپی: زن بدکاره، ، بدکاره.

منبع: نماگویا به نقل از پژوهه، نویسنده: مهدی بختیاری – ویکی پدیا

هیچ نظری موجود نیست: