دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

فروید و تعالی انسان

از نظر فروید شخصیت ما محل نزاع بین سه نیرو یا خصوصیت درونی است. به عبارتی خیلی ساده، ۳ موجود مدام  روان ما را به هر طرف می کشانند.نهاد یا منِ غریزی / Id مثل یک میمونِ قلدر و وحشی است که خودش را به در و دیوار می زند تا هم به لذت جنسی دست یابد و هم میل خطرناک و تخریبگر خودش را ارضا کند.موجود دوم درون، منِِ منطقی / Ego مثل یک کارمند آبرومند بانک است که همه فکر و ذکرش مهار خل بازی های میمون درون می باشد.

خصلت سوم، منِ ایدا آل / Super ego ما است که عین یک درویش بزرگوار عمل می کند که مدام می خواهد انرژی و تمنای غریزی میمون درون را در مسیر مرام و مسلکی که از کودکی تاکنون آموخته است قرار دهد.
    در بخش اول سعی کردیم نشان دهیم که فروید یک فرد اخلاقی است به این تعبیر که توانست سیستمی از شناخت و تصحیح روان انسان پایه بگذارد تا به بشر نشان دهد می تواند از طریق خودشناسی، انسان سالم تری برای جامعه اش باشد.
اصطلاح مهم و کلیدی که فروید در روانکاوی همیشه به کار می برد و حتی رسیدن با آن را مقصد نهای روان درمانی می داند. تعالی یابی / Sublimation است. فروید معتقد است این کارمند بانک منطقی و واقع بین درون ما است که با تکاپوی زیاد سعی می کند تعادلی بین غریزه لذت طلب و تخریب کننده میمون درون و ایده آل های باشکوه درویش درون ایجاد کند.
 فروید می گوید تعالی خواهی یکی از مهمترین سیستم های دفاع ما است برای کنترل بلبشوی ناگزیر بین امیال ما و واقعیت های مستقل واقعی که در بیرون وجود دارد. از این منظر، همهمه میمون درون ما ترکیب پرقدرتی از تمایلات نادرست، بی حیا و تخریبی است. جنب و جوش غریزی که با اصول اخلاق و زندگی اجتماعی جور در نمی آید. در این موقعیت نادرست، منِ منطقی / Ego  به داد ما می رسد و انرژی طغیانگر میمون درون را به ابراز وجود متفاوت و مناسبی تبدیل یا منتقل می کند.
جانشینی یا انتقالِ هوا و هوس میمون درون اگر صورت نپذیرد انرژی کنترل و سرکوب شده غریزی ما می تواند به نفرت، اضطراب و حتی افسردگی سوق یابد. کاری که روانکاو موفق می تواند بکند این است که با همکاری Ego، یا همان کارمند معذب و واقع بین، راهی پیدا کند تا انرژی حبس شده به شکلی تعالی بخش و ناخودآگاه به اتفاق مثبت و ایده الی نظیر خلاقیت تبدیل شود. به عبارت دیگر شاید حس خلاقیت و هنر یک نقاش می تواند برگردانی متعالی از شیطنتِ جنسی و مخرب در غریزه درونی باشد.
ماخذ
http://marde-rooz.com/44514/

Concept of Sublimation in Psychology of Sigmund Freud

هیچ نظری موجود نیست: