دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۶ خرداد ۱۰, چهارشنبه

کمون پاریس طلایه‌دار انقلاب اجتماعی در قرن نوزدهم

یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر جهان کمون پاریس است. کمون پاریس جنبش انقلابی و دولت شورشی‌ای است که در بهار سال ١٨٧١ میلادی در پاریس و در متن تناقضات اجتماعی عمیق جامعه فرانسه آن‌روز شکل گرفت و بیرحمانه سرکوب شد.  
ویدئو:http://www.youtube.com/watch?v=A9Yp-QL6XiEhttp://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=78

۳ نظر:

ناشناس گفت...

جناب زداینده غبار از خاطره ها: گفته اید که بنظرتان اندیشه های پر از عشق تجلیل گرا باید بجایش نقد گرا بنشیند. اندکی اندیشه و تامل بفرمائید. این هر دو باید در کنار هم باشند تا تفکر و موضع گیری عادلانه و متعادل باشد. در ضمن خودتان در همین نوشته علیرغم انتقاداتی که به کمون پاریس جسته گریخته از زبان دیگرا نقل میکنید، نگاهتان سرشار از تجلیل است. جلیل از سوی شماست و انتقادات چسته گریخته از سوی دیگران.
در یکجا، و این نمونه ها کم نیستند می گوئید:"رهبری کمون (اعضای شورا) مزد بگیر، یا از روشنفکران طرفدار کارگران بودند و در ساختار آن هیچ کشیش، کارفرما یا زمین‌داری به چشم نمی‌خورد و انتخاب کنندگان می‌توانستند در صورت کوتاهی آن‌ها را از وظایفشان عزل کنند."
حالا اگر از آنها به چشم میخورد چه میشد؟ این چه خط کشی ایدئولوژیک است که آدمها را غربال میکند که کی باید کجا باشد. اسمتان را نمیدانم و با اسم مستعارتان نیز شما را نمی نامم. ولی نگاهی به غبار ها آدم را ممکن است از نگاه به آینه واقعیات های پیش رو باز دارد. جائی که بشریت بسوی یگانگی و رهائی از ین خط کشی ها میرود.

آینده دوست

ناشناس گفت...

نوشته اند که:«به یاد کمون پاریس شاعر انقلابى و کمونار برجسته «ژان باتیست کلمان» در سال ۱۸۶۶ ترانه زیباى «موسم گیلاس ها»[درختان گیلاس] Le temps des cerises را سروده است.
همانطور که می بینیم تاریخ سرودن این ترانه 5 سال قبل از رویداد کمون(1871) است بنابر این نمی تواند به یاد رویدادی که هنوز اتفاق نیافتده بود و 5 سال بعد اتفاق افتاد سرود شده باشد. این ترانه قبل از کمون پاریس ساخته شده ولی بعدا گویا شاعر آن را به مبارزان کمون هدیه کرده است و به همین دلیل ترانه ای برای خاطره کمون پاریس شناخته می شود.
ایرج

همنشین بهار گفت...

سلام بر شما ایرج عزیز

از راهنمایی‌تان سپاسگزارم. نوشته خودم را تصحیح کردم.
با کمال احترام: همنشین بهار