آیین عرفانی است که از ترکیب ادیان :
مسیحیت ، زرتشتی ، بودایی و گنوسی بود که فردی به نام مانی فرزند فاتک
همدانی در قرن سوم پس از میلاد در ایرانشهر بنیان نهاد . در این دین از
مسیحیت ایده گرفته شده و از عیسی مسیح بعنوان منجی یاد شدهاست و از دین
زرتشتی یا زروانی یا اعتقاد ۲ گانه به نیکی و بدی تاثیرپذیری دین مانی از
مذهب بودایی نیز به شکل ورود اصل تناسخ به این مذهب مشهود و آشکار است دین مانی
برپایه ثنویت استوار است و همین مورد آن را مانند دین مندایی در رسته
ادیان ایرانی قرار میدهد. این آیین در مدت زمان بسیار کوتاه در سر تا سر
جهان از جمله در خاورمیانه گرفته تا شمال آفریقا و در هند و چین و آسیا
میانه سیاه افکند . به طوری که تا قرن ۱۰ میلادی قدرت عالم گیری خود را حفظ
کرده بود . پس از آن اندک اندک از همهگیریاش کاسته شد. عناد موبدان
زرتشتی با شخص مانی و آموزههایش و تکفیر پیروان این آیین عرفانی از سوی
مسلمانان موجبات انحطاط مانوی گری را در جهان فراهم ساخت علاقه مانویان به
نوشتن آثار خود همراه با خلاقیت هنری موجب گسترش فنونی مثل کتاب ارایی ،
نقاشی ، موسیقی ، گردید . از پیروان آیین مانی با عنوان دیناور یاد میشود .
آنها در نشر عقاید و خلاقیتهای ادبی و شاعرانه خود بسیار توانا و فعال
بودند و همین باعث بوجود آمدن ادبیات و خط مانوی شد . زبان های گویشی و
نوشتاری آنها با عناوین : سریانی ، پارسی میانه ، پهلوی اشکانی و سغدی ،
ترکی ایغوری ، چینی ، قبطی و یونانی بود . آنها معمولا بر روی چرم و یا
کاغذ پاپیروس می نوشتند . و نوشته های خود را با رنگ تزیین میکردند . از
همین رو مانی را به دلیل نگارش کتاب ارژنگ به عنوان پیامبر نقاش یاد میکنند
.
فرقه ها و دسته های مانویان جهان وایران
این آیین از نزدیکترین ادیان به مندایان
میباشد. در ایران در دوران ساسانیان مخصوصاً درزمان شاپور یکم و پس از آن
پادشاهی یکساله هرمز گسترش فراوانی داشتهاست. مانی پیش از پادشاهی شاپور
یکم در زمان اردشیر بابکان ایران را ترک و به چین و هندوستان سفر کرده بود .
از آنجا به ایران بازگشته و در راه بازگشت ضمن تبلیغ آیین خود به جندی
شاپور نزد شاپور یکم رفته و دین خود را بر او عرضه نمود. با وجود مخالفت
روحانیان زرتشتی مانی موفق میشود از شاپور برای گسترش ایدئولوژی جدید خود
اجازه تبلیغ بگیرد. او کتابی بنام شاپورگان را نیز تألیف کرده و به شاپور
تقدیم نمود . در دوره هرمز یکم شاه ساسانی که ظاهراً بر کیش مانوی بود
گسترش دین با مشکلی مواجه نشد اما تحریکات کرتیر موجب شد که بهرام یکم
ساسانی فرمان کشتن و دارآویختن مانی را در جندی شاپور صادر کند .


سرگذشت مانی
مانى
در یک خانواده ایرانى در شهر بابل به سال ۲۱۶ میلادی . متولد شد. پدرش
پاتک نامیده مىشد که از همدان به بابل رفته و آیین صابیان را پذیرفته بود.
مانى در سال ۲۲۸میلادی. ادعاى رسالت کرد و براى تبلیغ آیین خود به
سرزمینهاى مختلف رفت. (با توجه به منابع فعلی، تایید یا رد رسالت مانی،
بسیار دشوار است) وى به سال 243 م. هنگام تاجگذارى شاپور اول نزد او آمد و
وى را به دین خود دعوت کرد. شاه از او استقبال کرد او نیز کتابى به پهلوى
ساسانى نوشت و آن را شاپورگان نامید. وى براى تبلیغ دین خود به آسیاى میانه
نیز سفر کرد و پس از بیست سال در زمان بهرام اول به ایران بازگشت. این
پادشاه با مانى دشمنى کرد و او را در سال ۲۷۴ میلادی کشت. پیروان مانى پس
از او مانویت را تبلیغ کردند و حتى آن را به قسمتهایى از اروپا و چین گسترش
دادند.بیشتر مانویان در آسیاى میانه بودند. این آیین بر اثر فشار زردشتیان
و مسیحیان ضعیف شد. اقلیتهایى از مانویان در مناطقى مانند بوسنى هرزگوین
تا قرنها باقى ماندند و سرانجام نابود شدند. برخى از نهضتهاى ملى ایرانیان
در قرون نخست اسلام از مانویت الهام مىگرفت همچنین برخى زندیقان قرون نخست
اسلام گرایشهاى مانوى داشتند.
گسترش پیروان مانی
مانویان برای گسترش آیین خود شیوه خاصی را اتخاذ کردند و آن این بود که در هر منطقه جغرافیایی که نفوذ میکردند نام خدا و ایزدان و اهریمنان اصلی دین را با حفظ ویژگیها به نام اساطیر و شخصیتها و قهرمانان آن منطقه در میآوردند. اینگونه بود که پیروان جدید با این دین احساس بیگانگی نداشتند. یعنی آنها با ورود بر سیسیتم اصلی یک حکومت و با شخصیت دادن به پادشاه وقت اقدام به تبلیغات مذهبی خود میکردند . در ایران پیروان مانی پس از کشته شدن وی که مرکز اصلی آنها در خوزستان و بابل بود به سوی شرق ایران رهسپار گشتند .
مانویان برای گسترش آیین خود شیوه خاصی را اتخاذ کردند و آن این بود که در هر منطقه جغرافیایی که نفوذ میکردند نام خدا و ایزدان و اهریمنان اصلی دین را با حفظ ویژگیها به نام اساطیر و شخصیتها و قهرمانان آن منطقه در میآوردند. اینگونه بود که پیروان جدید با این دین احساس بیگانگی نداشتند. یعنی آنها با ورود بر سیسیتم اصلی یک حکومت و با شخصیت دادن به پادشاه وقت اقدام به تبلیغات مذهبی خود میکردند . در ایران پیروان مانی پس از کشته شدن وی که مرکز اصلی آنها در خوزستان و بابل بود به سوی شرق ایران رهسپار گشتند .

بزرگان و بلندپایگان مانوی
از میان بزرگان و بلند پایگان مانوی میتوان
به افرادی همچون : شاد اورمَزد (پیشوای دیناورانِ خراسان و کردستان)، مِهر
اورمَزد، خورشید وَهمن/وَهمن خورشید، نازک ایزد، یزدانبَخت، مِقلاص، مِهر،
برزمِهر، ابوهلال دیجوری/دیحوری، ابوسعید رحا، ابوعلی رحا، ابویحیا
الرییس، ابوالحسن دمشقی، نصر بن هرمزد سمرقندی، جعد بن درهم، فاستوس
(اسپَسَگ/اسقف مانوی در شمال آفریقا؛ نویسندهٔ کاپیتولا، فورتوناتوس،
سکوندینوس (شنوندهٔ رومی که در پاسخ به آگوستین نوشتههایی دارد)، فِلیکس،
اسقف سلیمان، تیموثی/تیموتی، مِنوش/مَینَق (از زنان گزیده)، ژولیای
انطاکیهای (از زنان گزیده).
کتابهای مذهبی مانویان

برخى از کتابهاى مانی و پیروانش نیز مصور بودند .
۱- شاپورگان که به زبان پهلوى بوده و قطعاتى از آن در تورفان کشف شده است
۲- انگلیون (انجیل) این کتاب مصور بوده و احتمالا ارژنگ همان است .
۳- گنجینه زندگان شامل احکام .
۴- برگماتیا ( کتاب جامع)
۵- کتاب رازها .
۶- کتاب دیوها
از مهمترین کتابهای مانویان که از نوشته
های خود مانی میباشد میتوان به نام این هفت کتاب، انجیل زنده (انجیل بزرگ)،
گنج زندگان، اسرار، غولان، رسالهها و نامهها، فراقماطیا و مزامیر و
اوراد ، زبور مانوی ، نیایش و اعتراف ، اردهنگ و فراس ، انگد روشنان ،
مجموع دست نوشته های مانی زبده آموزه های منوی و چند کتاب دیگر را میتوان
از جمله مهمترین کتابهای مانویان دانست .



عقاید مذهبی و تعلیمات مانویان
از آنجایی که این ایین از ترکیب ادیانی مثل
: مسیحیت ، بودایی ، زرتشتی ، زروانی ، میترایی ، گنوسی ، مندایی و جاینی
پدید آمده بود، ریشه و ماهیت تعلیماتش نیز به این عقاید بازمیگشت . ر دین
مانوی که دینی عرفانی و مبتنی بر ریاضت نفس بود تمام جنبههای لازم یک دین
که اساطیر و سنتها و آداب و تبیینهای کلامی را شامل میشود درنظر گرفته
شدهبود و از اینرو این دین که سودای جهانی شدن در سر داشت بسرعت در جوامع
مختلف دنیای متمدن آن زمان رشد یافت. بسیاری از این تعلیمات ریشه گنوسی
دارند که مانی دیناور خود زمانی در میان آنها مشغول بود .

۱- ایسپاساگان یا اسقفان که هفتاد و دو تن بودند؛
۲-مهیشتگان یا کشیشان که سیصد و شصت نفر بودند؛
۳-ویزیدگان یا گزیدگان که شمارشان بسیار بود و دین مانى را تبلیغ کردند؛
۴- نغوشاکان یا نیوشندگان که عامه پیروان مانى بودند و شمارشان از همه بیشتر بود .
پیروان مانى گیاهخوار بودند و طبقات اول تا
چهارم، حق ازدواج و مال اندوزى نداشتند. پیروان مانى گیاهخوار بودند و
طبقات اول تا چهارم، حق ازدواج و مالاندوزى نداشتند. آنها تحت تاثیر آیین
زردشت، سه اصل اخلاقى را رعایت مىکردند و آنها را سه مهر مىنامیدند: مهر
دهان : پرهیزاز گفتار زشت ، مهر دست : پرهیز از کردار زشت و مهر دل :
پرهیز از پندار زشت . کیش مانوی ایذا و آزار جانداران، خاموش نمودن و آلودن
آتش، تخریب منابع گیاهی و آلودن آب را ناپسند میشمرد. بر طبق عقاید
مانویان، داشتن برده و کنیز و غلام مجاز نیست . همچنین آنها به اصول
دهگانهای برای نجات خود قائل بودند که عبارت بود از ایمان به خدا و بزرگی
های چهار گانه اش (روشنایی و قدرت خداوندیاش و دانش و پاکیاش)، دوستی،
بردباری، عقل، راستی، آشتی، شادی، مهربانی، خوشاخلاقی، پاکدامنی و عفت .
نیوشاگان با اینکه رده پایین بودند و سختگیریهای ردههای بالاتر بر آنها
نبود اما میبایست از عواملی مانند بتپرستی، دروغ، زنا، بخل، کشتن، دزدی و
سحر و جادو پرهیز نموده و اعمال مهم مذهبی مانند نماز و روزه و صدقه را
بجای آورند . مانویها چهار نماز روزانه داشتند که دو بار در روز رو به
خورشید و دوبار در شب رو به ماه گزارده میشد. آنها میبایست با آب مسح
میکردند. دو نوع روزه داشتند که یکی از آنها دو روز کامل و دیگری از صبح
تا غروب بود و زمانش بر اساس شواهد نجومی تعیین میگشت . آنها عیدی نیز
داشتند که در روز پایانی ماه روزه برگزار میشد. در روز عید، مردم تصویر
مانی را در دست میگرفتند و به گناهان خود اعتراف میکردند و یک تخت یا کرسی
برای مانی خالی میگذاشتند .
عید بما (( عید بمه ))

مراتب و رده های دینی
پیروان مانی همگی در یک سطح نبودند و
ردهها و مراتب خود را داشتند. رهبری جامعهٔ مانوی جهان دست شخصی بود که
مقام اول را داشت و جانشین مانی محسوب میشد. مقر اصلی رهبر که
«دینسارار/دینسالار» (آرخِگوس) نامیده میشد، در بابل بود. در دوران
حکومت عباسیان این مرکز به آسیای میانه منتقل شد . ابن ندیم در کتاب
الفهرست آورده که این مرکز به سمرقند منتقل شده است از آنجا که
یاریرساندن به جهان مادی که ماهیتی اهریمنی داشت مذموم و ناپسند بود
ازدواج چندان پیشنهاد نمیشد . به این نحو که مانویان ردههای بالا اجازه
زناشویی نداشتند . ولی برای مردم عادی مانعی نداشت . همچنین از لحاظ ایمان
مانویان به ۵ دسته تقسیم میشوند که عبارتند از : ۱- رسولان : بالاترین
ردهٔ دینی بودند و در هر زمان بیش از دوازده نفر نمیشدند. ۲- شماسان : در
هر زمان ۷۲ نفر بودند. ۳- کشیشان : در هر دوره ۳۶۰ نفر از آنان وجود داشت و
ادارهٔ مانِستانها (نیایشگاههای مانوی) برعهدهٔ ایشان بود. ۴- گزیدگان :
که به خواص مانوی نیز مشهورند و گاهی نام صدیقان به آنها اطلاق میشود .

دنبال
کاوشهای علمی این افراد از دورن مغارهای که ورودی آن برای مدت ده قرن
بسته شده بود آثار قدیمی مانوی بر روی برگها و کاغذها و صفحات چرمی بیرون
کشیده شد ین یافتهها که در ابتدا مشخص نبود به چه زبان و خطی نوشته شده و
به چه دورهای تعلق دارد به موزهها و موسسات تحقیقاتی در لندن و برلین
آلمان و سنت پترزبورگ روسیه منتقل شد. دانشمندان بزرگ زبانشناس مانند مولر
در آلمان و زالمان در روسیه کار بر روی آنها را آغاز کردند. مولر بدون
اینکه بداند اوراق پیش رویش به زبان پارتی نوشته شدهاند موفق شد آنهارا
ترجمه و تکمیل نماید. در همین تحقیقات زبان از یاد رفته سغدی مجدد زنده شد و
زمینه و امکان شناخت این زبان از دست رفته پدید آمد. حدود سی سال بعد
والتر هنینگ ایران شناس معروف اثار ترجمه شده را در آلمان منتشر کرد مری
بویس نیز آثار نوشته شده به زبانهای ایرانی را بهمراه کلید آن به چاپ
رساند. در همان دوره کارل اشمیت به کشف بزرگ دیگری نائل شد و دستنوشتههای
قبطی مانوی را در مصر کشف و ترجمه نمود . مجموعه فراوان آثار ترجمه شده
واقعیت و ماهیت اصلی آئین و باورهای مانوی را تاحد زیادی روشن ساخت .
از بزرگترین مانوی شناسان جهان میتوان به : مری بویس ، والترهنینگ و ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق میتوان اشاره نمود .
گردآوری اطلاعات : فعال حقوق بشر حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
منبع : تاریخ مانوی ، ویکی پدیا
ماhttps://hamidrezataghipour.wordpress.com/2016/10/09/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/خذ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر