دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۴۰۲ آبان ۲۳, سه‌شنبه

فروپاشی دیوار برلین، گفت‌و‌شنود با دکتر کریم قصیم

 

۵ نظر:

مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) گفت...

💚 زن
🤍 زندگی
❤️ آزادی

۲۱ آبان ۲۵۸۲ شاهنشاهی ایرانی ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) پاريس

... مادر بزرگ نازنینی داشتیم که ورد زبونش این بود : ... ننه، الهی عاقبت به خیر بشی.عاقبت به خیر شدن خیلی مهمه ...
راست می گفت. دوسال گذشته، وقت روشدن دست خیلی ها بود که همه شان آدمهای بدی نبودند. کم کم فاسد شدند و .. عاقبت به خیر نشدند.
من از همنشین بهار بسیار یاد گرفتم. این مجموعه ی ... خاطرات زندان ... اسناد بسیار مهمی از تاریخ معاصر ما را در خودش داره. اگر همنشین بهار نمی بود، بسیاری از اینها گم و گور میشد و حافظه ی تاریخی ما از اینی که هست بدتر می شد.
اما این اواخر نمیدونم چی شده که چیزهایی گفت که بباور من در شان اش نبود. یکی اینکه در باره ی پیشه وری (مزدور و جاسوس) برگشت گفت ... پیشه وری برگ زرینی از رومانتیسم ایرانی بود ....
اینو که دیدم، انگار منو وصل کردن به ۲۲۰ ولت. اصلا توقع نداشتم. و نوشتم که ...

.... سید جعفر پیشه وری، ســــــنــــــگ اســــــتــــــنــــــجــــــاء .... کــــــا گ ب و کــــــرمــــــلــــــیــــــن بود....

دوباره چند هفته بعد، همنشین بهار در پیوند با شاهزاده رضا پهلوی از ... استبداد غالب و مغلوب ... سخن گفت. خیلی بایستی ساده اندیش بود که نفهمید این اشاره به اصطلاح ... ارتجاع غالب و مغلوب ... آقای ایرج مصداقی است. اگر هم عمدی نبوده باشه (که این تو کت من نمیره)، دست کم ناشی گری بزرگی است. بعد برگشت گفت ... یوتوب با نوارهای من بیزنس میکنه ولی من از یوتوب پولی نمی گیرم.
اخوی، با خودت چند چندی ؟ این یوتوب نبود که نوارهای شمارو بی اجازه گذاشته رو خط. این شمایی که ... تقاضا کردی ... نوارهات رو بذاری رو خط. مگه پول میدی که ادعا داری ؟ خب نذار رو یوتوب. از یوتوب پول نمیگیری ؟ اشتباه میکنی. برو بگیر. نمیگیری، بعد قر میزنی ؟

حالا گیرم یوتوب بیزنس کنه و پول دربیاره. اشکالش کجاست ؟ من دستم تو کاره و رک میگم امروز اگر کسی یه پاپاسی تو جیبش نباشه و فقط یک کامپیوتر فکسنی داشته باشه و یک خط انترنت، میتونه تا زیر سطح دکترا در خیلی از رشته ها آموزش رایگان داشته باشه. این کم چیزی یه ؟
رژیس دبره (که به نادرست در ایران به رژی دبره معروفه) و شرف روشنفکرهای فرانسه است در باره ی (برخی چپ ها در فرانسه) میگه : چپ فرانسه از فن آوری هراسناکه (technophobe)... خانواده ای که دستش به دهنش میرسه، می تونه بسیاری کتاب و امکان آموزشی برای فرزندش فراهم کنه. با کمک انترنت بچه ی یک کارگر تقریبا همین امکانات در اختیارش هست آنهم تقریبا رایگان (نقل به مضمون).
نوارهای سال اول هاروارد، آکسفورد و دو سوم دانشگاه های برجسته ی دنیا رو خطه. این کم چیزی یه ؟

از قرار معلوم ما تو باغ نیستیم. یوتوب (مثل بسیاری در فضای مجازی) خرج ماهیانه ی چند صد میلیونی برای زیرساخت ها و کارکردش داره. این از کجا باید دربیاد ؟ اگر کسی نخواد یوتوب، یاهو و یا دیگران روی فضای کاری اش آگهی پخش کنند، ماهیانه ای (برای نمونه پنجاه دلار در ماه) واریز میکنه. شما میخوای نه پولی بدی، آگهی هم نباشه ؟ این که شد جامعه ی بی طبقه ی توحیدی و جامعه ی صلواتی.
بابا بزرگهای ما همیشه می گفتند ... از نمی خورم و نمی کنم بترس ...
این رژیم هم با جامعه ی صلواتی شروع کرد، دیدیم که صد میلیارد دلار دزدی کوچیکه شونه.
اونم از رجوی که زرپ و زرپ .. جامعه ی بی طبقه ی توحیدی و فدا، فدا، فدا ... میکرد، دیدیم که استخاره کرد، جنگ مسلحانه راه انداخت. گذاشت در رفت. بعد هم (به سنخ پیغمبرش) سی و شش تا زن گرفت انداخت دورش و اولی اش هم زن رفیق بغل دستی اش. اون پیغمبر تو (که دیگه کسی دنبالش نمیدوه) دست کم خط اول جنگ بود و دندان مبارکش رو می شکستند. این بود جامعه ی بی طبقه ی توحیدی ؟ این بود فدا ؟ تو که همه ش بقیه رو داری فدا می کنی ! آخرش رسید به ... مجاهدهٔ کردن ... این بود آخر پیکان تکامل ؟
زیر و بالای همه اش به نوک پیکان تکاملم !

همنشین بهار گرامی، اگه از این جور حرفها نزنی، بازهم دوستت داریم. امیدوارم عاقبت به خیر بشی.

ناشناس گفت...

ببينيد
ارتجاع غالب و مغلوب را اولين بار رجوى براى خمينى و بازرگان ( ليبراليسم و ارتجاع بكار برد). بعدان مصداقى عليه خود رجوى بكار برد. الان هم همنشين بهار بر اليه شاهزاده رضا پهلوى بكار ميبرد. بنابرين دوستان سر لغات دعوا نكنيد
هوادار سابق مجاهدين

مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) گفت...

💚 زن
🤍 زندگی
❤️ آزادی

۲۳ آبان ۲۵۸۲ شاهنشاهی ایرانی ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) پاريس / ۱

جناب ناشناس .. هوادار سابق دارودسته ی ارتجاع مغلوب

دوباره خوردم به ۲۲۰ ولت، یاللعجب !
این نوشته دو خطی آنقدر اشتباه املایی و نوشتاری داره که به سختی قابل درکه. این کسی که بطور موردی و مصداقی علیه رجوی استفاده کرده کی بوده ؟ نکنه منظور .... آقای .... ایرج مصداقی بزرگوار، هم میهن بسیار شریف ماست ؟ همان کسی که بی ادعا بزرگترین ضربه ی سیاسی رو به رژیم زد، اونهم تقریبا با امکاناتی نزدیک به صفر. من با ایشان یخنی نخورده ام (بدا به حال من) پس میگم ... آقای ... ایرج مصداقی.
جریان ۲۲۰ ولت چی بود ؟ این بود که ما بعد از این همه مصیبت هنوز دوزاری مون جا نیافتاده.

====== بنابرين دوستان سر لغات دعوا نكنيد ====== ؟ ! ؟ ! ؟ !

همیشه گفته م و اگر لازم باشه ده هزاربار دیگه تکرار میکنم .... مشکل جامعه ی ما نه سیاسی، که فرهنگی است... : انتقال دانسته های نادرست از نسلی به نسل دیگر و اینکه واژه ها محتوا ندارند.
اگر اروپا به این مقام در دنیا رسید، اگر مهر خود را در تقریبا تمام زمینه ها بر امور دنیا زد، به این دلیل بود که پس از دوران تاریکی قرون وسطا، رفتند دنبال درک مفاهیم و تعریف واژه ها. به هر مقوله ای که رسیدند، این را پشتش اصافه کردند که .. این یعنی چی ؟ اینجوری بود که از هپروت بیرون آمدند و همه چیز را دوباره از صفر شروع کردند و دوباره از نو ساختند. بیخودی نبود که این را ... رنسانس ... نامیدند : زایشی دوباره.
بعد از تعریف، برای ادعا باید نمونه آورد، نمونه های درست و حسابی ونمونه های خلافش را هم درنظر داشت. هپروت با نمونه آوردن می شکنه.
بر سر واژه ها دعوا نکنیم ؟ درگیری تمدن ها بر سر واژه هاست. متون سیاسی و حقوقی گاه چنان ریز و دقیق تعریف شده که با مهندسی و ریاضی قابل مقایسه است. زبان دیپلماتیک امروز هپروتی نیست. برای یک واژه و یا پس و پیش گذاشتن اش بحث و جدل می کنند و گرنه امضا نمی کنند. همین هفته ی پیش بود که کدخدا (رییس جمهور آمریکا) بیانیه ای داد در پیوند با حمله ی حماس به غزه. در این بیانه گفته شده ... دولت اسراییل وظیفه و حق دارد با حماس برخورد کند.
با حرکت آهسته اینرا بذاریم زیر ذره بین :
.......... و ظــــــیــــــفــــــه .......... و .......... حــــــق ..........
اول وظیفه بعد حق. چرا نگفته حق ؟ یا حق و وظیفه ؟ چرا وظیفه و حق ؟ آمریکایی ها حالیشون نیست ؟ همین جوری مثه آخوندا یه چیزی پروندن ؟
نه ! آمریکا چیزی نزدیک به چند صد هزار پیمان و مقاوله نامه ی داخلی و خارجی رو امضا کرده. تمام اینها لازم الاجراست و نباید کوچکترین تناقضی در بین بند ها اینها با هم و با بقیه وجود داشته باشه. اگر کسی پیداکنه، میلیونر شده، چون تو این تناقض ها معمولا پول خوابیده. استاد این کارها آقای ایرج مصداقی بزرگواره که از روی پونصد تا تله پریده تا دادگاه حمیدنوری رو به اینجا برسونه، اونهم با این همه دشمن، فرصت طلب، مزدور و ناجوانمرد.
اگر تو این بیانیه ی دولت آمریکا تنها می گفت ... حق... توضیح واضحات بود و انگار چیزی نگفته یا رفع مسئولیت کرده.
اگر می گفت حق و وظیفه، حمایت نسبی ای از دولت اسراییل کرده بود برای نابودی حماس.
اما گفته ... وظیفه و حق ... اینجا یعنی که اگر دولت و مردم اسراییل بخوان از حق خودشون برای نابودی حماس بگذرند، وظیفه دارند که اینکار رو بکنند. خلاصه یعنی اینکه باید بکنی، محکم پشتت واستادیم .... خودم و خودت، برو دارمت !
یک واژه پس و پیش، این همه تفاوت !
بر سر واژه ها نباید دعوا کنیم ؟ جوک میگی ؟ برای واژه هاست که باید رفت و مرد، دعوا چی چی یه ؟

مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) گفت...

۲۳ آبان ۲۵۸۲ شاهنشاهی ایرانی ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) پاريس / ۲

مورد هاش هزار تا هزار تاست. اگه ما متوجه اش نمی شیم بدا بحال ما.
یک موردش در فرانسه تشکیلاتی اطلاعاتی بود بنام (Renseignements_Généraux یا RG) چیزی شبیه آگاهی در ایران که در سال ۱۹۰۷ برپاشده بود و در دوران ریاست جمهوری سارکوزی تقریبا منحل شد و پخش شد در دستگاههای اطلاعاتی دیگر. یک خوبی دموکراسی های غربی اینه که در باره ی مسایل جامعه باید بحث بشه و به بهانه ی سری بودن نمیشه از ... مقوله موضوع .... گذشت، زدش زیر قالی یا زیرسبیلی درکرد. سالهای سال بود که در باره ی فیش های این RG بحث میشد. در بین مردم این تشکیلات معروف بود به (Maison des ragots) اداره (جمع آوری) شایعات. بعد بحثی در سطح جامعه ی فرانسه مطرح شد که اساسا یک تشکیلات اطلاعاتی چه چیزهایی رو باید در پرونده هاش بگنجونه ؟ پرونده ای هست برای آقای ژاک دوپون. وامیکنی می بینی توش نوشته این ژاک دوپون چپه و کمونیسته. این جمله هیچ اطلاعی به یک بازپرس پلیس نمیده، معنا نداره. دهشاهی نمی ارزه. فقط پول دادی برات مزخرف پرکنند که به هیچ دردی نمی خوره. وقتی پی قضیه رو میگیری، میرسی به اینکه (برای مثال) کسی دیده که این بابا داشته روزنامه ی اومانیته می خونده، ورداشته رد کرده که این طرف چپه و کمونیسته. شاید این روزنامه رو پیدا کرده از سر کنجکاوی می خونده. شاید مخالف کمونیست هاست میخواسته مقاله ای برعلیه شون بنویسه. بنا بر این قرار را بر این گذاشتند که پرونده های اطلاعاتی تنها باید شامل ... فاکت ها ... باشه و نه نتیجه گیری.
یکی از دلایل اصلی منحل کردن این تشکیلات اطلاعاتی ... واژه ها ... بود. واژه ها مهم اند و درک نادرست شان در بیشتر موارد خطرناک و گاه فاجعه بار.
در دوران مک کارتیسم همین شد. سرهیچ و پوچ یقه ی مردم را به جرم کمونیست بودن می گرفتند. یک موردش دیگه خنده دار بود. کسی زیر شنود بوده. دو نفر داشتند با هم صحبت می کردند در مورد کتابی که باید فرد ثالثی می خوانده. این یکی میگه دادی بخوندش ؟ اون یکی میگه خونده ( He's read یا He has read). این جمله در انگلیسی همان جور تلفظ میشه که (He's red) یعنی او سرخ (کمونیست) است.سر همین یک جمله رفته بودن یقه ی طرف رو چسبیده بودن که ای فلان فلان شده ی کمونیست پدر سوخته.
هفتاد ساله دارند مخ دنیا رو میخورند با این جریان قدس و قدقدقدس که آی، این قوم بنی اسراییل اومده ن مسجدالاقصی که پیغمبر ما از اونجا به آسمون رفته رو اشغال کرده ن. این گنبد طلایی مسجدالاقصی شده سمبل فلسطین. شیادی رو ببین. یکی نمیاد بگه که بابا، این مسجدی که شما دارین تو سر ما می کوبیدش، هفت قرن بعد از مرگ محمد ساخته شده. در زمان محمد اینجا معبد سلیمان بوده. محمد تو معبد یهودی ها چه میکرد ؟ از اونجا رفت به آسمون ؟ این همه رفتند کشته شدند برای آزادی این نقطه ی معراج، سر خیک شیره. واژه ها مهم اند.
باز هم برمیگردم به بن بست اساسی جامعه ی ما : بن بست فرهنگی و در اولین قدم : رودرواسی. واژه ای که به هیچ زبانی که من شناختم قابل ترجمه نیست. این شما و این هم (Google translate). لطف کنید بگید تا ماهم سوات مون زیات شه.
من با کسی رو درواسی ندارم.
آقا نمیشه ما بگیم همنشین بهار مزخرف گفته !
چرا نمیشه ؟ ما کردیم شد !
برگشته میگه پیشه وری مزدور و جاسوس روس برگ زرین رمانتیسم ایرانی است. زرین که نه، طلایی بوده، اونهم دو سر طلا !
امروز ما مردم ایران دربرابر رژیم اهریمنی حاکم بر ایران تنها یک نفر رو داریم که به دنیا عرضه کنیم، شاهزاده رضا پهلوی. بقول عربها ... غایهٔ الجود، بذل الموجود : بالاترین سخاوتمندی ها، پیش آوردن آن چیزی است که داریم...
کس دیگه ای نیست. نه مجاهدین، نه مریم رجوی، نه هیچ کس دیگه ای رو نه مردم ایران قبول دارند، نه جامعه ی جهانی. گنده گنده شون مهتدی بود که اگه صندوق رای بذارن، خود کردها تحویلش نمی گیرند، تو کردستان که هیچ، تو شهرستان خودش هم کسی تحویلش نمیگیره. حالا همنشین بهار اومده بهش میگه دیکتاتوری مغلوب. درباره ی کثافتکاری های ارتجاع غالب و مغلوب مثنوی هفتاد من کاغذ شود. یکی بیاد نه از اشتباه، که از دیکتاتوری شاهزاده رضا پهلوی سه خط بنویسه. نمونه بده، وراجی نکن. مورد ذکر کن. مزخرف نگو. زمان شاه پاسبون ها که اکثرا سواد بالایی نداشتند در هنگام گزارش نویسی اداری آنقدر مزخرف می نوشتند که حوصله ی شهربانی سر رفت. دستور رسید که از این به بعد سه خط می نویسین : سه کاف سه چ : کي، کِیْ، کجا، چی، چطور، چرا. به شرف عرض میرسانم، فدای خاک پای شما و بقیه حذف !
اگه کسی موردی داره بگه : شاهزاده رضا پهلوی ... کِیْ، کجا، چی، چطور، چرا ... کدام کار ناشایست یا خیانتی کرده ؟
دو تا اشتباه کرده ؟ دو غلط ۱۸. نقطه سرخط !

مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) گفت...

۲۳ آبان ۲۵۸۲ شاهنشاهی ایرانی ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ مسعود عالمزاده (شیعه ی سابق و کافر به اسلام) پاريس / ۳

خدمتی که یوتوب به بشریت کرده و میکنه مگر گوتنبرگ بیشتر کرده باشه. برو رو یوتوب بزن :
Harvard CS50 یا نام یک دانشگاه بزرگ (کمبریج، آکسفورد، پرینستون و ... ) + کلید واژه هایی مثل : Mooc یا Online courses
یا FUN : France Université Numérique
کلاس آموزش رایگان. صفا کن ! سی سال پیش باید بیست سال کار میکردی برای پرداخت و شال و کلاه میکردی بری اونجا. حالا مفت مفت. پولش رو تو میدی ؟ نه ! کی میده ؟ بقیه ای که ماشین آخرین مدل و عطر شانل می خرند. بذار بدن. این بابا همه رو ول کرده یقه ی یوتوب رو چسبیده. داره مزخرف میگه. اگه فردا جوان ابلهی با استناد به این حرف ها رفت تو سفارت بهیه ی روس برای برگ زرین شدن، مسئولیتش با کیه ؟

گروه رولینگ سْتون (Rollong Stone) رو که می شناسید. امسال میگ جگر هشتاد سالگی اش رو جشن گرفت و حدود ۶۰ سالگی گروهش رو (و امیوارم درد و بلای این بزرگوار بخوره تو فرق سر هر چی حزب اللهی و عرعرزشی وطنی است). اگه این گروه این همه سال با این حد بالای از رقابت در موسیقی هنوز دوام آورده دلیلش اینه که ... امپریالیسته و از سرمایه داری کثیف حمایت میکنه ؟
نه بابا. چشاتو واکن، گوشاتم چپه پوشیدی. رولینگ سْتون ؟ این اسم از کجا میاد ؟ از این ضرب المثل انگلیسی :
Rolling stone gathers no moss
که احتمالا ریشه اش این ضرب المثل قدیمی فرانسوی است :
pierre qui roule n'amasse pas mousse

یعنی ... سنگی که (تو رودخونه) این ور اون ور میشه، خزه بهش نمی چسبه
تفکری متحجر برای پذیرش وضع موجود با این امید که با بچه ی خوب و سربزیر بودن بالاخره .... یه روزی .... یه چیزی ... بهت می ماسه.
خود این نام رولینگ ستون، بیلاخی است به این تفکر : ... ما سنگ چرخانیم، یه جا وانمیستیم، اون خزه و بقیه مسایل هم ارزونی خودت !
چنین چیزی براتون نا آشنا نیست. همون روحیه ی نیکا شاکرمی، مجیدرضا رهنورد و نسل امروز که پوزه ی خامنه ای روزد. همونی که تو استادیوم گفت ... پرچم فلسطین رو بکن تو کونت...
گروه رولینگ سْتون همون زمانی بود که فریدون فروغی با اون سبیلش که گوش خر رو پاره میکرد، ترانه ی فوق ارتجاعی ... همیشه غایب ... رو برای امام زمان هپروتی میخوند.
یاد مجله ی توفیق به خیر. در زمان جنگ هندوپاکستان بر سر کشمیر که یک میلیون کشته بجا گذاشت، ایران هم پادرمیانی کرده بود. توفیق کاریکاتوری کشیده بود با یک سرباز هندی این طرف، یک سرباز پاکستانی اون طرف که با بمب و سلاح و خنجر از دوطرف داشتن به هم می پریدند و وسط دوتاشون یک تیپ کارمند زهواردررفته واستاده با این جمله ... داداش صلوات برفس !
دوره ی این میانه بازی ها تموم شد. وقتی کسی مزخرف میگه، باید واستاد، صاف تو چشم اش نگاه کرد و بی رودرواسی بهش گفت .. خرخودتی !

واژه ها مهم اند. برای این واژه هاست که باید جنگید و برای این واژه هاست که باید مرد و بیش و پیش از همه این زیبا ترین واژه : ایران.