دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۷ بهمن ۳, چهارشنبه

چرا خودکشی سیاسی ایرانیان در 40 سال پیش در 22 بهمن روی دادروی داد؟ کردوانی، وفایغمایی، افتخاری و مانی

۱۵ نظر:

ناشناس گفت...

باسلام

اقای افتخاری سازش روی فقط روی تبلیغات علیه دوران پهلوی کوک شده و دیگرهیچ . وجودایشون درمناظره ضرورتی نداره و میتونه دریک برنامه تکنفره بیاید علیه دوران پهلوی صحبت کندوبرود . ضمنا ایشون معتقده که ماجرای ۵۷ خودکشی نبود چون با اراده انجام شد ! درحالیکه همه میدانیم خکدکشی همیشه با تصمیم و اراده فردی انجام میشود مگر انکه یکنفررا یواشکی از پشت بام هولش بدهیم پایین ! بنابراین منم اعتقاددارم که نکبت ۵۷ از یک زاویه میتونه خودکشی هم معنی بشه که اتفاقا با نیروی اراده بوده اما غرق در جهل و نااگاهی و اتفاقا از نوع مسخ شدگی مذهبی .

مهمان دیگربرنامه هم که نقطه نظراتش یجورایی برای خودشه و بهتره بره روش کارکنه و شاید نهایتا چیزهای جالبی کشف کنه .

واما نکبت ۵۷ با نیروی اراده و براثرنادانی و جهل و نااگاهی رخ داد و طبعا مسئله نفت و مسایل جنگ سرد و مواضع اخیر محمدرضا پهلوی و چیدمان جهانی در استارت ان نقش داشت و امدن خمینی نیز در چارچوب فوق قابل بررسی است .

اما درمقام مقایسه با توجه به قتل و عام و فقرو فحشاء و سرکوب و جنگ و ترویج جهل و خرافه که توسط خمینی شکل گرفت ، رژیم شاه با همه کاستی هایش درمقابل هیولای جمهوری اسلامی به لحاظ درندگی هیچ بود و هیچ هست .

ما قربانی اسلام شدیم یکبار بصورت حمله خلفای اسلام و یکبارهم بصورت فریب پیروان ان همچون خمینی .

چرا ؟ چون واقعا ملت ساده و فرهنگ باخته ای بودیم .

خیلی از ماها همان روزهای "انقلاب" به اشتباه خوددرضمیرمان آگاه بودیم اما لجبازی را مقدم میشماردیم .

ناشناس گفت...

ضمنا مجری برنامه هم میگوید واقعا تعجب اوره که جریانی مانند حزب توده افتاد دنبال خمینی ! به ایشان عرض میکنم اصلن تعجب آورهم نیست چون حزب توده از مسکو دستورمیگرفت و میگیره و اگر واقعا تعجب کردید بخاطر عدم شناخت شما از حزب خائن توده بوده است . رهبران سیاسی حزب توده همه وابسته به دستورات مسکو بودند و اتفاقا یکی از بدبختیهای تاریخی درایران که باعث ایجاد بسیاری از مشکلات شد حزب توده بود . درسته که حزب توده درخیانت به مصدق آبرویی نداشت اما بسیاری از سازمانهای چپ مذهبی و غیرمذهبی تحت تاثیر جزوات اموزشی و تحلیل های سیاسی حزب توده در بحث مبارزه با امپریالیسم امریکا بودند و درواقع سرچشمه این شعار از درون حزب توده میجوشید ( بعنوان شعاردردوران جنگ سرد) با تاسی از مسکو ! با بزک رهبران حزب توده .
حزب توده درایران کارگذار منافع شوروی بود که بصورت مخالف سیاسی عرض اندام کرده بود و در مراکز اموزشی و مطبوعاتی کشور نفوذ داشت و همواره از متحدان اخوندا بشمارمیرفت چه علیه مصدق در حمایت از کاشانی و چه علیه شاه درحمایت از خمینی و چه در حمایت از شوروی علیه امریکا ...
حزب توده در هیچ دوره ای ازتاریخ ایران گامی به نفع ملت برنداشته است و همواره دغدغه منافع شوروی برای رهبران این حزب درالویت بوده و خیلی از توده ای ها بخاطر همین خصیصه خیانت از حزب توده جداشدند و اگرچه توسط رهبران حزب مارک خیانت خوردند اما بقیه عمرشان را باشرف زندگی کردند . حتی امروز نیز سیاست حزب توده حمایت از خط و مشی جمهوری اسلامی است چون مسکو اینطورمیخواهد .

ناشناس گفت...

ایکاش اول برنامه صحبتی هم از شکنجه و بازداشت مجدد نماینده کارگران هفت تپه و فعال مدنی یعنی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان میشد چون بهرحال اینها از مبارزان داخل کشورند و بحث روز مبارزات ایران است و هردوهم درزیرشکنجه جمهوری اسلامی اند .

ناشناس گفت...

اقای دکترافتخاری سوزنش روی انتقاد به دوران پهلوی گیرکرده خسته شدیم از بس که بعداز دیماه ۹۶ برعلیه دوران پهلوی بدوبیراه بصورت سازماندهی شده شنیدیم . بابا مشکل ما درحال حاضر شناخت دوران پهلوی نیست بلکه رهایی از اسارت اخونده اگه راه حل داری بیا جلو .

ناشناس گفت...

باور کنید هرچه کشییدیم از نوع تفکر حزب توده و تاثیران بر جامعه روشنفکری چپ ایران بوده است .وقتی نوه شیخ فضل اله نوری بشود رهبرحزب توده هر طور هم که علمی حساب کنی بازم بچه اخونده و نون اخوندی تو خونشه و بیخودنبود که همه را به پیروی ازخمینی فرستاد .

ناشناس گفت...

خودکشی نبود .
مردم از خوشی ( یعنی خودمونو کشتیم ازخوشی !)
به هر ملتی که وعده اب و برق مجانی و پول نفت و اتوبوس مجانی بدهید خودشو میکشه خصوصا که قرارباشه به اون چیزها هم دلخوش هم نباشد !!! این شعارها میتونه هرملت بیسوادی را ازپا دربیاره و دراورد وجالبه که پیشتازان ان هم تا مدتها امام امام میکردند .

ناشناس گفت...

خودکشی نبود .
مردم از خوشی ( یعنی خودمونو کشتیم ازخوشی !)
به هر ملتی که وعده اب و برق مجانی و پول نفت و اتوبوس مجانی بدهید خودشو میکشه خصوصا که قرارباشه به اون چیزها هم دلخوش هم نباشد !!! این شعارها میتونه هرملت بیسوادی را ازپا دربیاره و دراورد وجالبه که پیشتازان ان هم تا مدتها امام امام میکردند .

ناشناس گفت...

این خودکشی سیاسی نبود بلکه خودکشی ایده الوژیک بود و فرهنگی بطورخاص . یعنی از سلطنت به ولایت سقوط کردیم . یعنی رانندگی بلد نبودیم یوهو گذاشتیم تو دنده عقب ! وقتی ایستادیم متوجه شدیم دورشدیم بعد اومدیم بزاریم دنده جلو دیدیم این ماشین "سفارشی ساخت" هست و اصلن دنده جلو نداره وقتی اومدیم پیاده شیم متوجه شدیم "خفاش شب" دربها را از بیرون قفل کرده و کلیدشم برده داده به اقا امام زمان !
حضرت ناشناس

ناشناس گفت...

البته رژیم شاه نقص داشت وگرنه ارتجاع نمیتونست با چهارتا وعده اب و برق مجانی ملت را بریزه در یک ماشین قراضه با یک دنده ! اخوندا بسیار هوشیارعمل کردن و علتش این بود که ما بسیار نادان بودیم و پیشتازان ماهم هیچ پخی نبودن متاسفانه و همشون بعدا دوزاریشون افتاد که دیرشده بود و علت دیرافتادن دوزاریشون هم وحدت ایده الوژیکی بود که با اخوند داشتند از مذهبیش تا چپش . امروز ماجرا تمام شده و جوانان برای ایده الوژی تره هم خورد نمیکنند خوشبختانه و تنها امید سرنگونی همین جوانان داخل کشورند که درمیدان و زندانند .

ناشناس گفت...

به نظر من اگر ما ملتی بودیم که منافع ملی مان را به مزخرفات اخوند ترجیح میدادیم هرگز در چاه فاضلاب قرون وسطی با سر سقوط نمیکردیم .
ایده الوژی اسلام توسط اخوند بیش از ۱۲۰۰ سال رفته بود تو مغز "مطهر" ما و جایگزین تفکر انسانی ما شده بود و لذا قادربه درک انچه بوی مذهب نداشت نبودیم ولا غیر ختم کلام .

ناشناس گفت...

تو این موندم که اخوند مبلغ فرهنگ و ایده الوژی بیگانه بوده و توانسته خودشو جا بیاندازه ولی چرا انانی که مبلغ فرهنگ ملی خودمون بودن نتونستن چیزی که متعلق به نیاکان همین مردم بود جا بندازن ؟
اگر مردم خرافاتو بهتر میپذیرن ... قبلا چطوری فرهنگ خودشونو داشتن ؟ نکنه قبلا هم مشکل داشتیم ؟ یکی جواب منو بده لطفا . تو این موندم که چرا فردی مانند بازرگان یا حنیف نژاد باید فرهنگ ملی خودشو ول کنه بره دنبال فرهنگ عقیدتی بیگانه و اخوندی ! درک قضیه و هضمش برام سخته اگرچه یکمقداردلائلش را میدونم .

ناشناس گفت...

من در محموع بالنسبه با نظرات اقای یغمایی شاعر ارجمند موافقم . ایشان میفهمه چی داره میگه و بخشی از عوامل عقب ماندگی را پیداکرده .
من اینطوری فکرمیکنم . انیدوارم روزی خودمان را از طوق بندگی و بردگی برهانیم .

مسعودعالمزاده/پاريس گفت...

۵ بهمن ۱۳۹۷/ ۲۵ ژانويه دوهزاروهژده/مسعودعالمزاده/پاريس

تحليل اسماعيل گرامى دقيقن درسته و شوربختانه آقاى افتخارى که به سنش نميادتواين نکبت بهمن شرکت داشته باشه،ولى دُژمن دُژمن دُژمن ازدهنش نمى افته.
هم ميهن،ايناروبذاربراى خامنه اى که همه جا "دُژمن" مى بينه.
فردوست درسايه فردشماره دوى ايران بودومسئول انتقال تمام گزارش هابه شاه.پيش وبيش ازشاه درجريان اموربود.وقتى فردوست جاسوس روسهابود،مشخصه که اونهاتوجريان دست داشتن.آمريکايى هاسلاحهاى رده سرّى به شاه داده بودن.اگرآمريکايى ها پشت شاه رو خالى کردن،به باورمن يک دليل اصلى اين ميتونست باشه که درزاطلاعاتى چنان بالابود(اونهم تو جنگ سرد) که آمريکايى ها به خودشاه شک کرده بودن.يادتون بيادکه نفردوم سفارت شوروى درتهران جاسوس انگليس بود.هراطلاعى به شاه داده ميشد فردوست قبلش توجريان بود،ميرسيدپيش روسها،ميرسيددست انگليس هاوآمريکايى ها !
روشنفکرهاى بيسوادماعادت کردن تحليل آب زيپويى طبقاتى بدن ونمى فهمن که ديپلماسى وتصميم گيرى يعنى چى.ماچون نه سوادش روداريم نه دست مون توکاره،ازاسم "جاسوس"هم مى ترسيم،"---بهترين---" کاررو مى کنيم : شترديدى نديدى !
هيچکس تحليل اطلاعاتى از قضيه ۲۲ بهمن نداده،يامن نديدم.گه گاهى هم که کسى چيزى ميگه خودش"حرفه اى"يه ومشخص نيست چى ميگه وراهى هم براى راستى آزمايى نيست.

مرحوم کنت الکساندردومرانش رييس سابق سازمان اطلاعاتى(يعنى جاسوسى)فرانسه بودوبسيارآشنابامسائل ايران. ۲۲ بهمن توتهران مخفى بوده وشاهدعينى.کتاب خاطراتش خواندنى ست(Dans le secret des princes)قابل دانلود.يک باردربرنامه اى تلويزيونى اين جمله شاهکارروگفت :

"اگه فکر مى کنين فلان سازمان جاسوسى اونوردنيا کسى ست با يه مخ ده کيلويى،اشتباه مى کنين.خيلى ساده طرف نگاه مى کنه،نقطه ضعف هاتونو درمياره،برعليه خودتون استفاده مى کنه"

"نقطه ضعف" توخودمابود.همونى که اسماعيل گرامى گفت : مذهب ارتجاعى.بى بى سى گفت "عکس امام توماهه !".اگه ما شعوردرست وحسابى داشتيم،مهندس هاى شرکت نفت نمى رفتن روپشت بام ببينن هست يا نه"
وقتى ماانقدرخربوديم،توطئه لازم نداريم.خودمون "دُ ژ مــــن" ايم !

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
"اگه فکر مى کنين فلان سازمان جاسوسى اونوردنيا کسى ست با يه مخ ده کيلويى،اشتباه مى کنين.خيلى ساده طرف نگاه مى کنه،نقطه ضعف هاتونو درمياره،برعليه خودتون استفاده مى کنه"
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

ناشناس گفت...

یکی از اشتیاهات بسیاربزرگ اپوزوسیون که تا حدود بسیار به نفع رژیم تمام شد و میشود طرح شعارهایی بود که نه برخاسته از شرایط عینی جامعه بلکه بیشتر در جهت ارضاء سیاسی اپوزوسیون قابل تحلیل و بررسی است مانند شعارعلیه "شاه و شیخ" که ازسوی مجاهدین بیشترین بازتاب را داشته و دارد نتایج عملی این شعار ابلهانه که ناشی از کینه جویی خورده بورژوایی ذهنی است نیمی از وظایف عوام فریبی شیخ را در انداختن مشکلات به شاهی که وجودندارد پرتفع نموده و عملا بخشا در عوامفریبی جامعه درخدمت شیخ قرارمیگیرد . وقتی ما در دوجبهه شعارمیدهیم از انجا که یکی از جبهه ها ذهنی است ( چون شاهی وجودندارد) لذا مبارزه با شیخ را تعدیل کرده و عملا در مبارزه نفس گیر مردم با شیخ  به او ناخواسته اکسیژن رسانی میکنیم . وقتی یک سازمان پراشتباه و خودشیفته غیرمستقیم درخدمت شیخ قرارمیگیرد چه باید کرد ؟

هنوز داغ زخمهای خیانتهای حزب توده برتن تاریخ معاصر ما مرحم نیافته که زخمهای دیگری از سوی خودشیفتگان پراشتباه برتن تاریخ معاصر ایجادمیشود و برنده همه این اشتباهات کسی نیست جز شیخ تبهکار عوامفریب .

ناشناس گفت...



کلی تلویزیون ماهواره ای و کلی تلویزیون اینترنتی با مجریان و میهمانان جورواجور ... یکی به نعل میزنه یکی به میخ ... یکی علیه رضاپهلوی یکی برله ان ... یکی دوپهلو بازی میکنه و یکی هم لای پتو تناقض انتشارمیده ... یکی با نیروی سفسطه نیات درونیشو میپوشونه و یکی هم پیوسته معلقه ... یکی خودشو تنها آلترناتیو میدونه و مانند گربه مرتضی علی هرجوری بره بالا با جهاردست و پای چاپلوسی میادپایین و یکی هم درکرسی انتقاد به گربه های مرتضی علی ...‌ خلاصه جو بهم ریخته ای است . رژیم این وسط آمارهمه را داره هم اونایی را که خودش ساخته و صادرکرده انورآب وهم اونایی را که بنا بر شناختی که از خصایلشون داره خوراک میده ... همه این تلاشها برای توقف حرکت روبه اعتلای جنبش درداخل کشوراست . رژیم از شناخته شدن شاخص های مبارزان داخلی چه انها که درمیدانند وچه انها که درزندانند شدیدا وحشت داره و مانند بید برخودمیلرزه ....تا حدودی هم اپوزوسیونها دراین خصوص کمک کار رژیمند چه خواسته و بفرموده وچه نا خواسته و نفرموده ! همه این اپوزوسیونهای اورجینال و قلابی رو که سرجمع کنید و بزارید روی هم طرفداراشون یکصدم امثال نسرین ستوده ها و صدها زن مبارز دیگر نمیشوند و این همان پاشنه آشیلی است که رژیم را آزارمیدهد . جریان رضاپهلوی بطورمشخص درایران طرفدار قابل توجه نداره اما مخالفین جمهوری اسلامی درداخل تاکنون علیه ایشون سخنی بمیان نیاوردند واین قابل مکث و تحلیل و بررسی است . سایر اپوزوسیونها که اصلن و ابدا طرفدارندارند و این برمیگرده به ماهئیت خودشون طی ۳۰ سال گذشته . برخی انان شاخصه هایی را درتبلیغات خود باب کردند که برای نسل جوان و آگاه و شورشی کشور ارزشی ندارد ازجمله  قدیس سازی و گنده کردن چهره های پوشالی و ایده الوژی بازی و نظائران بدون انکه پاسخگو باشند ! و این مقبول نسل جوان شورشی نیست زیرا این نسل دقیقا بخاطر همین ویژگی ها درحال مبارزه با رژیمند و طبیعی است که مشابه ان را نپذیرند . اپوزوسیونهای قلابی که تکلیفشان معلوم است در داخل اعتباری ندارند و شاید درخارج بعنوان عامل تفرقه و انتشارترهات سیاسی عمل میکنند تا برای رژیم عمربخرند .