دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۹ خرداد ۹, جمعه

در چگونگی ذوب شد گی از عصر فرعون تا اکنون و توجه به دگردیسی و تغییر


۱ نظر:

مسعودعالمزاده ​​​/ ​پاريس گفت...

۹ خرداد ۲۵۷۹ ايرانى ۲۹ مه ۲۰۲۰ مسعودعالمزاده / پاريس

دوستان، تفاوتی هست بین دروغ و داستان پردازی. این نوشته اگر چه آموزنده و دربرگیرنده پیامی و تلنگری است به وجدان انسانی، واقعی نیست.
نخست آنکه مثل یک سناریو بیان شده و در واقع کتابی است از (Mika Waltari) فنلاندی و اگرچه از واقعیات الهام گرفته اما پایه تاریخی درستی نداره.
امروز کاملن مشخص شده که آن تصویری که از جامعه مصر و فرعون ها در قرآن و تورات و انجیل داده شده، نادرست است.
دوم اینکه دلیل اصلی ساختن اهرام مصر بسیار هوشمندانه بوده. نیل هر از چندی طغیان میکرده و تمام مناطق مسکونی را زیر آب می برده. همین امروز هم ۹۰ درسد مصری ها در کناره ی رود نیل زندگی می کنند و بقیه مصر تقریبن خالی از سکنه است.
اینجا دو مشکل پیش میامده. یکی اینکه پس از فرو کشیدن آبها، زمینها قابل شناسایی نبوده و این باعث جنگ و خونریزی میشده. "مسّاحی" را مصری ها ابداع کردن که با کمک مهندسان شان و ثبت دقیق با ردیابی می توانستن دوباره محل دقیق هر ملک و مزرعه را تعیین کنن.
مشکل بعدی این بود که در زمان میان طغیان و فروکش آبها این کشاورزان که چیزی برای خوردن نداشتند، دست به دزدی و غارت میزدند. این فکربکر را فرعون ها ابداع کردند برای ساختن اهرام در دور دستها تا هم این کشاورزان محل اسکان داشته باشن، هم چیزی برای خوردن. برگه های حقوقی پرداخت هر کارگر با نام و تخصص پیدا شده.پرداخت با کیسه گندم بوده و گوسفند. یعنی فراعنه ی با درایت بجای پرداخت به سرباز برای دستگیری و مجازات خاطیان، یک دهم اینرا صرف پرداخت هزینه کاری کردند که بظاهر ارزش اقتصادی مشخصی نداشت، اما صلح اجتماعی را تامین میکرد. مضاف بر اینکه توان تخصصی کارگر ها را هم بالا میبرد.این دردسر مصری ها با ساختن سد عظیم آسوان حل شد.

این اصطلاح "طاغوت" هم احتمالن از همین جا میاد : "طغی الماء" یعنی آب طغیان کرد. که این جمله با اسطوره موسی در هم آمیخت و شد "طاغوت" ("موسی/موشه" در عبری یعنی "فرزندآب" و این اسطوره است. موسی وجود فیزیکی نداشته،اسطوره است).به این در روانشناسی میگن (surcompensation) یعنی اینهایی که برده بودن، فرزندشان یک ضرب میره در بالاترین جا : پسر فرعون مصر.در اصطلاح قرآنی اش به اینها میگن "قصص قرآن"، خودشون هم فهمیده بودن که خیلی گل و گشاده و با سد من سریش هم نمی چسبه. نمونه دیگه اش یوسف و زلیخا ست که در عربی زلیخا اسم مشخص داره و شوهرش نه (عزیز یعنی فرعون بی اسم). در انجیل و تورات و فرهنگ غربی، فرعون اسم مشخص داره (Potiphar/Putiphar) اما زلیخا نه (زن این Putiphar). به هم نمی خونه.
خواندن این آیه های قرآن مربوط به یوسف و زلیخا طبق شرع مبین برای زنها حرامه اما برای مردها حلال ! ما از همین جا نتیجه میگیریم که پورنو برای مردها حلاله و نه برای زنها !

داده هایی که درقرآن و تورات از موسی و فرعون داده میشه با واقعیتهای تاریخی خوانایی نداره. مصری ها مرض نوشتن داشتند. یک کسی به فرعون توهین کرده بوده، صورت جلسه دادگاهش با جزئیات به هیروگلیف موجوده. برگه های پرداخت کارگرها هست. اما کوچکترین ردی از کسی بنام موسی یا این حدیث موسی نیست که ناسلامتی پسرفرعون بوده و معمار اهرام یعنی مقاطعه کار کل مصر !
تنها دلیل وجود موسی فیلم "ده فرمان" است و بس. تازه در یک صحنه از فیلم، فرعون با زیرکی، پس از اینکه با موسی اوضاعش شکرآب میشه میگه "که نام موسی از همه جا پاک شود". خلاصه ماله کشی که "اگر در هیچ جا نام موسی نیست، دلیلش اینه که فرعون دستور داده بوده پاک کنند" و یک ماله عظیم !
اولن که شدنی نبود. داستانهای مردمی مصر که در ذهن مردم پاک شدنی نیست، آنجا هم ردی از موسی نیست. تازه، مصالح و ابزار اهرام مصر با قایق از طریق نیل از بیش از سد جای دور و نزدیک میامده و اینها همه زیر دست "موسی" پسر فرعون بوده. یک چنین فرد مهمی در همه جا شناخته میشده. نه در رم، نه در حبشه نه در هیچ جای دیگر دنیا ردی از موسی نیست. در زبانهای اروپایی، شهر نیشابور شش هزار کیلومتر دورترهنوز نام اصلی اش رو داره (Nishapur)، بیخ گوش مصر. موسی ؟ این بابا کیه ؟
یعنی فرعون مصر دستور داد و امپراتور رم و حبشه گفتن چشم وذهن مردم هم یکباره پاک شد ؟ این هم از اون حرفهاست.
حتا اگه این داستان درست باشه، که نیست، تعمیم دادنی نیست. برخی نکته ها در ساخت اهرام مصر هست که باورنکردنی ست و تازه دارند کشف می کنند.
دانستن این هم بد نیست که خدای نبوده پدر بوده ی این باستانشناسان امپریالیستی رو بیامرزه که چند تا از این مومیایی ها رو نجات دادن و بردن در موزه ها. در ابتدای آمدن قطار به مصر،از این مومیایی ها برای سوخت قطار استفاده میکردن !
از بی شعوری و بی فرهنگی این امت اسلام !
ای وای ای وای ای وای !