دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۴ بهمن ۲۶, دوشنبه

پیکراستاد حمید ایزد پناه در امواج بدرقه کنندگان، با شکوه و احترام،و به آئین لران دلیر با طبل و دهل و سرنا و نقاره به خاک سرده شد.


مراسم بدرقه و خاکسپاری پیکر استاد حمید ایزد پناه، شاعر،مورخ لرستان پژوه و پژوهشگرتاریخ ایران باستان،موسیقی دان و استاد بی مانند زبان، ابیات و موسیقی لری و از خدمتگزاران سختکوش فرهنگی ایران با شکوه تمام و به ائین لران دلیر با طبل و سرنا و دهل به خاک سرده شد..انبوهی مردم و حضور هنرمندان وو شخصیتهای شهر و استان در آرامشگاه خضر حرم آباد و در طول بدرقه نشان محبوبیت استاد و
سپاس مردمی بود که قریب شصت سال از خوان دانش و فرهنگ استاد بهره برده بودند.
در این مراسم همچنین پیام‌های تسلیت دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، خانواده دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، بهاءالدین خرمشاهی، هوشنگ دولت‌آبادی، خانواده دکتر ناصرالدین پروین، انجمن پژوهشگران ایران، انجمن ویراستاران ایران، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، اعضا و نویسندگان هیات تحریریه مجله بخارا، سهیل محمودی، ساعد باقری، جابر عناصری، ری‌را عباسی، علی اکبرشکارچی، بنفشه حجازی و هنرمندان و پژوهشگران لر بختیاری خوانده شد. ح
استاد حمید ایزدپناه متولد ۱۳۱۱ در خرم‌آباد بود و از او به عنوان بنیانگذار فرهنگ‌وهنر لرستان و پدر مطالعات لرستان‌شناسی یاد می‌کنند. برخی کتاب‌های او عبارتند از: «لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان»، «آثار باستانی و تاریخی لرستان سه جلد»، «شاهنامه لکی»، «فرهنگ لری»، «فرهنگ لکی»، «شاعران در اندوه ایران»، «داستان‌ها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثل‌های فارسی»، «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری»، «کتیبه‌های لرستان».
ایزدپناه دوره دبستان و دبیرستان را در خرم‌آباد گذراند و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از دانشگاه تهران شد. او پس از سال‌ها تدریس در دبستان و دبیرستان‌های خرم‌آباد برای تشکیل فرهنگ و هنر مرکز لرستان مأمور شد. همچنین با کمک تنی چند از علاقه‌مندان موسیقی به گردآوری موسیقی بومی لرستان پرداخت. در سال ۱۳۴۶ از سوی انجمن آثار ملی دعوت به همکاری شد تا درباره آثار باستانی لرستان به پژوهش بپردازد که حاصل آن اثری به همین نام شد.
از کارهای مهم ایزدپناه معرفی مفرغ‌های لرستان به جهان، تشکیل نخستین گروه رسمی موسیقی لری، معرفی و کشف غارهای منقوش لرستان، معرفی رضا سقایی به جامعه هنری و بازپس‌گیری مجموعه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد و مرمت و تبدیل آن به موزه است. ایزدپناه در شناخت تاریخ ایران باستان به‌ویژه حکومت کاسیان در لرستان نقش عمده‌ای ایفا کرد. او در ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس درگذشت.یادش زنده، روانش شاد، و تلاشش در جانمایه فرهنگی ایرانزمین گرامی باد.

۱ نظر:

بایرام گفت...

یادش گرامی و روحش شاد