دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۷ تیر ۲۶, سه‌شنبه

همنشین بهار:تاریخ جهان دادگاه جهان است (۷) انقلاب فرانسه، طلوع باشکوه خورشید


همنشین بهار:تاریخ جهان دادگاه جهان است (۷) انقلاب فرانسه، طلوع باشکوه خورشید پرونده‌سازان پیشین، صاحب علّهِ انقلاب شده، دوره وحشت و ترور در فرانسه شروع می‌شود. خیلی ها به اتهام دشمن مردم، عامل نفوذی اشراف در انقلاب و مخالفان جمهوری اعدام می‌شوند. فهرست اعدامیان به انقلابی نامدار فرانسه دانتون هم رسید و او را هم کشتند. دانتون در هنگام رفتن به سوی گیوتین در مقابل خانه روبسپیر فریاد زد: آهای روبسپیر یادت باشد تو هم به دنبال من خواهی آمد.
فایل صوتی
http://www.hamneshinbahar.net/mp3files/tarikhejahan_dadgahejahanst7.mp3
مقاله
http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=205



۵ نظر:

ناشناس گفت...

با درود و سلام به دوستان
راستش من نمیفهمم تاریخ جهان دادگاه جهان است ! یعنی چی ؟ تاریخ جهان وقایع مادی جهان هست اعن از دوستی ها ، دشمنی ها ، صلح و جنگ ها و نظائر ان . اما دادگاه جهان یعنی چی اخه؟ در دادگاه متهم داریم و شاکی و قاضی و وکیل ... وجه تسمیه ان با تاریخ چگونه است ؟
رضا سالک منش

همنشین بهار گفت...

سلام بر شما

تاریخ جهان دادگاه چهان است، سخن Friedrich Schiller «فریدریش شیلر» در شعر Resignation (استعفا) است.
Die Weltgeschichte ist das Weltgericht

با کمال احترام: همنشین بهار

ناشناس گفت...

ایا هر عبارتی که هر نویسنده ای در یک زمانی و در یک شرایط خاصی و با یک روحیه خاصی و با صدها ایتم دیگر ... بکار ببرد صحیح است ؟ اگر تاریخ جهان دادگاه جهان باشد پس عشق و دوستی و محبت و اگاهی و صلح و زندگی شرافتمند و شاد بشری در کجای ان قرار میگیرد ؟ ایا اگر بگویبم زندگی یعنی جنگ ! درسته که یجورایی دلنشینه ولی هم نشین نیست . هم سنگ و همگن نیست ... زندگی از دوست داشتن و بقا هست وجنگ از تنفرو نابودی و غیره ...
بنابراین تاریخ جهان به نظر من دادگاه جهان نیست ... تاریخ تاریخه و دادگاه هم دادگاهه ... وگرنه هم معنی میشدند یا مترادف . شاید ما فکر میکنیم هر چی نویسنده ها و فلاسفه های فرنگی میگن درسته ! الان خدم و حشم دکون دستگاه ولایت عقیدتی هم همینطوری فکر میکنند ( قصد جسارت مقایسه ندارم ) مثلا یک بابایی در سایت همبستگی شان یک مقاله ابگوشتی نوشته با عنوان " موتور سوخته و شارژ رژیم " ! با کلی چرندیات و کنایات و متلک و خود شیفتگی ! از خودش نمیمرسه که اخه مگر موتور سوخته قدرت شارژ کردن داره ؟! یکسری عناوین و عبارات از این دسته هستند یعتی فی نفسه شاید جذاب و روشنفکر پسند به نظر بیان اما به لحاظ مفهونی و معنایی اعتباری ندارند . بهرحال فقط خواستم نظرمو گفته باشم . میتونیم بگیم زندگی مجموعه ای از پیروزی ها و شکست هاست اما نمیتونیم بگیم تاریخ پیروزی تاریخ شکست هاست . البته یکجورایی میشه بسط و تعمیم داد ولی به تناقض میرسه . بهرحال ایکاش اقای فردریش شیلر در قید حیات بودند و باهاش کل کل میکردم تا یا قانع بشه یا قانع کنه . بعدشم یک جیزی خدمتتان عرض کنم که زبان المانی خودش منلواز قرارداده و ترجمه اش بسیار دشوار . یعنی واقعا ادم باید زبان المانی را مانند زبان مادری از دوران طفولیت یاد بگیره تا بتونه با درک جامعی تسبت به ترجنه فارسی به نایجه مطلوب برسه . Die و Das ارتیکل ماده و خنثی هستند و درک پشتش خیلی مهمه . حتی اگر ترجنه مو لای درزش و درکش و شرایطش و حال و هوایش نرود این عیارت تاریخ جهان دادگاه جهان است درست نیست . تاریخ تاریخه و دادگاه دادگاهه و هندوانه هندوانه است و گربه گربه است . الیته صرف نظر از نوع نگاه به پدیده ها .
موید باشید

رضا سالک متش ( گوگدی یعنی بچه گوگد )

ناشناس گفت...

اخه میدونید جناب همتشین بعضی عبارات یجورایی به دل روشنفکر میشینن ولی ممکنه در همان واحد اثبات فلسفی نداشته باشه ... مانند شعر جاری میشن اما به صرف جاری شدن و شانه به شانه مایعات زدن هرگز نمیتونن محتوای اب حیات داشته باشن و لب تشنه ای را در بیایان برهوت تر کنند . انگار یه گل مصتوعی گذاشتی تو طاقچه اطاقت اما از رایحه اش خبری نیست .... و چیزهای دیگر ... من عاشق بوی طویله هستم اما همسرم وقتی از نزدیک طویله رد میشه جلوی بینی خودرا میگیره ! چرا ؟ من مشکل دارم یا او ؟ یا طویله ؟ مطمئنا طویله امر ثابته و مشکل به من یا همسرم برمیگرده و ذائقه ها و شایدم فرهنگی در ان رشد کرده ایم ... پیچیدگی مسائل و ربط و بسطش خیلی جالبه و حتما که ریشه های بسیار داره ( یعنی فقط یک ریشه نداره )
موید باشید
گوگدی

ناشناس گفت...

ایا تاریخ فرانسه تاریخ دادگاه هاست ؟ ایا تاریخ زمین تاریخ زلزله هاست ؟ ایا تاریخ انسانها تاریخ جنایت هاست ؟ ایا تاریخ جهان تاریخ دادگاه هاست ؟ ایا تاریخ المان تاریخ فاشیست هاست ؟
گوگدی