دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

دریچه زرد. اسماعیل وفا یغمائی

افتاب خواهد دمید

افتاب خواهد دمید

مردم. ایران و طبیعت ایران در خطرند

. فراموش نکنیم کورش نماد آغاز تاریخ واقعی ایران در مقابل تاریخ جعلی آخوند و مذهب ساخته است. کورش نماد هویت واقعی ایرانی در دور دست تاریخ است. گرامی اش داریم.بیاد داشته باشیم و هرگز فراموش نکنیم :در شرایط بسیار خطیر کنونی در گام نخست و در حکومت ملایان و مذهب مجموع جامعه انسانی ایران،تمامیت ارضی ایران،و طبیعت ایران در سراسر ایران در تهاجم و نکبت حکومت آخوندها در خطر است. اختلافات را به کناری بگذاریم، نیروهایمان را در نخستین گام در راستای نجات این سه مجموعه هم جهت کنیم و به خطر اصلی بیندیشیم .

این است جهان ما در این لحظه

این است جهان ما در این لحظه
روی تابلو کلیک کنید

کرونا وزمین ما

کرونا وزمین ما
روی تصویر کلیک منید

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی

در گذرگاه تاریخ ایران. اسماعیل وفا یغمائی
تاریخ دوران باستانی ایران

۱۳۹۷ مهر ۳, سه‌شنبه

آن فقه بود که پر توان زد! علی سجادی... در حکم پیوند آلت تناسلی میت به فرد زنده در رسالات فقها

جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که تحت شرایطی هزینه های عمل جراحی تغییر جنسیت را می پردازد، و البته پرداخت این هزینه ها از بیت المال به دلیل خدمت به خلق خدا نیست، بلکه از این جهت است که مراجع و علما قصد دارند اشتباه خداوند را در خلقت این افراد جبران کنند، زیرا بر اساس آموزه های دینی همه موجودات خدا باید یا مرد باشند یا زن و تمایلاتشان هم باید یا مردانه باشد یا زنانه، در غیر این صورت روایت علما از کتاب خدا غلط می شود. اگرچه ما در سیره خیرالبشر «دحیۀ کلبی» را هم داریم که جای دهها تاویل و تفسیر را
بازگذاشته، که به قول حضرت مولانا : هست صوفی آن که شد صفوت طلب/ نه لباس صوف و خیاطی و دبّ/ صوفیی گشته به پیش این لئام/ الخیاطه واللواطه والسلام…
و اما بعد،
از مراجع و علمای جدید نخستین کسی که فتوی به حلیت پیوند عضو داده است آیت الله خمینی است، و ما فتوی او را که به صورت مصاحبه ای در روز 7 اردیبهشت 1358 در قم صورت گرفته در دست داریم:
«در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد…کسی که مرده است و کلیه او قابل استفاده است، با اجازه اولیایش جایز است که آن را برای نجات انسان دیگر مورد استفاده قرار بدهند و به انسان مریض و فاقد کلیه صحیح پیوند کنند…» (به نقل از صحیفه امام، جلد 7، ص 143)
و البته بر همه ذوات محترم روشن است که وجود احلیل در حیات مرد به مراتب مهمتر از کُلیه است، و بنابراین پیوند آلت تناسلی به مردِ مسلمانِ فاقد آن، نه تنها از اهم وظایف دینی به شمار می رود، بلکه به گفته ایشان، همطراز با حفظ نظام اسلامی، از اوجب واجبات است؛ زیرا اگر نداشتن کلیه باعث موت می شود، نداشتن احلیل علاوه بر موت، شرف دینی را زیر سوال می برد.
البته من بنده معتقد است که پیوند احلیل برای مرد مسلمان بر حفظ نظام اسلامی هم برتری دارد؛ و با توجه به عنایت اسلام به رفاه ناشی از این عضو شریف و تاکید همه ائمه بر ازدواج و استفاده دائم از از این بهترین عضو بشر، که ادامه نسل مدیون اوست، حکماً و حتماً پیوند آلت شریف مرد مسلمان، افضل از حفظ نظام و اوجب واجبات است، حتی اگر به واسطه مستحدثه بودن آن، هیچ یک از رساله های عملی ذکری از آن نکرده باشند. به هرحال این است استفائات رسیده به دفتر این جانب که طبقه بندی شده و فتاوی لازم در زیر هریک از استفتائات به طور جداگانه درج شده است:
***
بسم الله الرحمن الرحیم
مسأله 1: حکم استفاده از آلات تناسلی موجود در سالن های تشریح بیمارستانها برای پیوند به نیازمندان چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. هرگاه سبب رفع نیاز مسلمانى شود مانعى ندارد، و بهتر است از صاحبان اجساد و فقیه بیمارستان اجازه بگیرند.
مسأله ٢ : حکم پیوند عضو شریف میت غیر مسلمان به مسلمان چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. اگر مختون باشد و به شرط آنکه صاحب آلت از دشمنان اسلام نباشد، اشکالی ندارد.
مسأله 3: اگر صاحب آلت، با آن زنا کرده باشد، پیوند آن به یک مسلم چه حکمی دارد؟ و اگر فقط در موارد اضطرار بحلّ می شود، آن موارد کدام است؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. احوط آن است که جز در موارد اضطرار پیوند نشود. اضطرار آن است که متعلقۀ مردِ بدون آلت (یا با آلت مایل) به شبهه حرام بیافتد، که اضطرار قطعی است.
مسأله 4: اگر صاحب آلت مجهول الهویه باشد حکم آن چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. باید با معاینه حشفه توسط فقیه جامع الشرایط، اسلامیت آن احراز شود. اگر فقیه جامع الشرایط در دسترس نباشد، استفاده از فقیه متجزی اشکالی ندارد.
مسأله 5: حکم پیوند عضو شریف میّتی که خود راضی به پیوند آن نبوده، اما ولیّ او اجازه داده چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. استفاده از آن آلت جایز است.
مسألۀ 6: آلت پیوند زده شده در روز قیامت جزئی از بدن صاحب اصلی است یا صاحب دوم آن؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. از آن که در این دنیای دون آلت خود را بیشتر مورد استفاده قرار داده است.
مسأله 7: پیوند عضو فرد زنده چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. مستلزم دیه کامل یک نفر مرد مسلمان است، مگر این که فقیه جامع الشرایط تغییر جنسیت او را تایید کرده باشد، که دراین صورت باید آن عضو را اگر سالم است بلافاصله به یک نیازمند پیوند زد، تا از بیت المال سوء استفاده نشده باشد.
مسأله 8: حکم آزمایش عضو پیوند شده از طریق استمناء چگونه است.
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. استمناء بالیَد حرام موکد است، حتی اگر فقط مذی خارج شود که شرعاً پاک است. ولی فقیه لازم است شرایط امتحان آلت پیوند شده را – یا حفظ جوانب شرعی – ایجاد کند.
مسأله 9: با توجه به آیه نورانی الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم، حکم همسر صاحب اولیه آلت چیست؟ آیا وی می تواند کماکان از آن آلت استفاده کند؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. با حفظ شرایط شرعی و خواندن صیغه عقد با دریافت کننده آلت اشکالی ندارد.
مسأله 10: اگر صاحب جدید آلت بخواهد با مادر صاحب قبلی آلت ازدواج کند حکم آن چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. اگر صاحب جدید آلت توانایی نعوظ داشته باشد، حتی اگر مذی تولید نشود، احوط آن است که نکند، ولی شرعاً ایرادی ندارد. اگر بکند باید منتظر وذی بماند.
مسأله 11: آیا می توان آلت پسر فوت شده را به پدر نیازمندش پیوند زد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. اگر پدر همسر جدیدی اختیار کرده باشد اشکالی ندارد، ولی با آلت جدید نمی تواند با همسری که مادر پسر فوت شده است همبستری کند.
مسألۀ 12: اگر صاحب اولیۀ آلت با فرزند گیرندۀ آلت لواط کرده باشد، حکم پیوند چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. پیوند اشکالی ندارد و جایز است، اما در صورت تکرار لواط از سوی آلت انتقالی، احکام لواط مُحصنه جاری می شود.
مسأله 13: آیا مى توان برای پیوند این عضو، از عضو برخی حیوانات (مثلاً درازگوش) به انسان پیوند زد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. در موارد ضرورت مانعی ندارد. به شرط آن که موجب آزار خواتین و کدو لازم نشود. ضرورت را ولی فقیه تعیین می کند.
مسأله 14: در صورتى که بتوان شبیه سازی کرد، پیوند آلت شبیه سازی شده چه حکمى دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. مانعی ندارد.
مسأله 15: آیا پیوند عضوی که با قصاص قطع شده جایز است؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. عضو قطع شده متعلق به صاحب قصاص (مجنی علیه) است، اگر دیه آن پرداخت شود اشکال ندارد.
مسأله 16: پیوند آلت مرد مسلمان به غیر مسلمان چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. بنا به قاعده فقهی لا ضرر و لاضرار فی الاسلام جایز نیست، مگر به قصد مسلمان شدنِ مرد غیر مسلمان.
مسأله 17: پیوند آلت مردی که دچار مرگ مغزی شده چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. بنا به قاعده استصحاب جایز نیست.
مسأله 18: پیوند آلت محارب به مرد مسلمان چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. محارب در حکم میت است، احوط آن است که آلت وی پیوند زده نشود چون ممکن است تالی فاسد داشته باشد.
مسأله 19: پیوند آلت بیمار لاعلاج چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. اگر قادر به تولید مذی و منی و وذی و ودی باشد احوط واّلا جایز نیست.
مسأله 20: اگر آلت احتیاج به عملیّات آماده سازى (مثل ختنه یا ترمیم حشفه) داشته باشد، دریافت هزینه آماده سازى از مسلمانِ نیازمند جایز است؟ و اگر جایز است قبل از عمل باید دریافت شود یا بعد از عمل؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. اشکالی ندارد. احوط آن است که بعد از عمل دریافت شود تا بنا به قاعده فقهی تسبیب صاحب آلت از نعوظ آن مطمئن باشد. اگر مرد توانایی پرداخت نداشته باشد، برعهده بیت المال مسلمین است.
مسأله 21: حکم پرستاران و دستیاران دوکتور جراح که در پیوند آلت شریف همکاری می کنند چیست؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. ارجح آن است که پرستاران و دستیاران مرد باشند و به ایّ نحو کان، پرستاران و دوکتور هاباید بعد از عمل غسل جنابت به عمل بیاورند.
مسأله 22: آیا پیوند آلت موجب حلول روح صاحب اولیه آن در صاحب کنونی می شود؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. نه.
مسأله 23: در روایات آمده همه اعضای بدن روح دارند، آیا آلت تناسلی هم روح دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. بله. در کار خداوند تبارک و تعالی استثنا وجود ندارد.
مسأله 24: در این صورت اگر روح آلت در آن حلول نکند، لمس آن توسط همسر چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. چنانچه عرفاً بعد از پیوند بخشی از بدن محسوب شود، لمس آن توسط همسر اشکالی ندارد. لمس پرستار و دکتر بعد از پایان عمل مستوجب دیه است. حدود آن را فقیه بیمارستان تعیین می کند.
***
لطفاً استفتائات خود را در این زمینه و سایر مسائل فقهی به نشانی همین بلاگ ارسال کنید.
و من الله توفق
الاحقر سید علی السجاد الموسوی الگارماسه.
واشنطن، 14 شعبان در شب برات
ماخذhttps://barbaad.wordpress.com/
 

۱ نظر:

ناشناس گفت...

حدود تعزیر خواهران که روسری از سرخود بردارند چیست؟؟؟ لطفا در چارچوب ولایت عقیدتی پاسخگویی فرمائید . حدود حد آن چیست ؟ اخراج ؟ شلاق ؟ تهمت ؟ اعدام ؟ زندان ؟ خلع رده ؟

رضا